-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45805 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه شامل كساني كه ولايت فقيه را از نظرتئوري قبول ندارند هم مي شود؟
براي روشن شدن اين موضوع، لازم است ابتدا ببينيم كه مخالفت با ولايت فقيه، از نظر شرع چه حكمي دارد؟ علماي شيعه به كفر منكرين امامت و ولايت حكم نداده اند و بحث اصول دين را از اصول مذهب تفكيك كرده اند. از آن جا كه امامت و عدل از اصول مذهب مي باشند، هر كسي به اين دو اصل پاي بند نباشد، بر او حكم كفربار نمي شود. وقتي عدم اعتقاد به امامت، باعث كفر نشود، يقيناً نفي ولايت فقيه هم نمي تواند انسان را از دين خارج نمايد؛ زيرا ولايت فقيه در امتداد ولايت ائمه(ع) است؛ ولي عدم كفر، دليل عدم خُسران و زيان نيست. امام هادي(ع) در زيارت جامعه مي فرمايند: {Hو علي من جحد ولايتكم غضب الرحمن H}؛ {Mو بر آن كه منكر ولايت شما شود، غضب خداوند، بخشنده مسلّط گرددM}. ممكن است انسان كافر نباشد، ولي خشم الهي وجودش را فرا گيرد. مگر مي شود بدون ولايت، راهي به سوي بهشت برد! مگر در عصر حاضر، بدون تبعيت از ولايت فقيه، مي توان در پهنه اطاعت از امام معصوم(ع) سر بلند شد و حال آن كه يكي از فرمان هاي ائمه(ع) اطاعت از فقيه جامع الشرايط است. امام زمان(عج) در توقيع شريف مي فرمايد: {H... فانهم حجتي عليكم H}؛ {Mآنان حجت من بر شمايندM}. نكته ديگر اينكه ما با چند دسته مخالف روبرو مي باشيم: 1. كساني كه نه اجتهاداً و نه تقليداً به اين نتيجه (ولايت فقيه) نرسيده اند و لذا از نظر تئوريكي مخالف مي باشند، در مورد اين دسته بايد گفت، عقل هر انسان عاقبت انديش حكم مي كند كه با در نظر گرفتن بسياري از ادله هاي عقلي و نقلي (آيات و روايات) كه در جهت اثبات ولايت فقيه وجود دارد، به صورت عميق و ريشه اي موانع علمي و فكري و... كه در اين زمينه برايش وجود دارد، حلّ نمايد و از صميم دل و جان به اين حكم الهي معتقد و مؤمن گردد. 2. كساني كه اجتهاداً يا تقليداً به اين نتيجه رسيده اند كه فقيه ولايت بر همه دارد، ولي اميال نفساني و... باعث غلبه هواهاي نفس او بر عقلش شده و زير بار اين واقعيت نمي رود چنين شخصي، حكم به فسق او مي شود و چون وي اصل دين را قبول دارد ولي پايبند به آن نيست، تنها از عدالت مي افتد. 3. اما اگر مخالفت با ولايت فقيه، در جايگاه حكومتي به عنوان تضعيف نظام اسلامي و يا براندازي آن باشد. حكمش حكم اخلال در حكومت و به عنوان مفسد في الارض مي باشد. اكنون با توجه به مطالب فوق، در مورد شعار «مرگ بر ضد ولايت فقيه» بايد گفت كه قطعاً منظور اين شعار، كساني كه صرفاً از ديدگاه تئوريكي (دسته اول) با اين نظريه مخالف باشند نمي باشد. زيرا نه اجتهاداً و نه تقليداً به آن نرسيده اند. اما دسته دوم يعني كساني كه اجتهاداً و تقليداً به آن رسيده اند ولي باز هم قبول نمي كنند و دسته سوم يعني كساني كه در جهت تضعيف ولايت فقيه و براندازي حكومت اسلامي دست به توطئه و... مي زنند، شامل اين شعار مي باشند. و مصداق اين حديث امام صادق(ع) مي شود كه فرمودند: {H... فاني قد جعلته عليكم حاكماً، فاذا حكم بحكمنا فلم يقبله منه، فانما استخفّ بحكم الله و علينا ردّ و الرادّ علينا الرادّ علينا الرادّ علي الله و هو علي حدّ الشرك H}؛ {Mردّ و انكار حكم حاكم اسلامي ردّ و انكار ماست و ردّ و انكار ما ردّ بر خداست كه حدّ شرك برخداست M}، {V(وسائل الشيعه، ج 18، ص 99 و اصول كافي، ج 1، ص 67)V}. و در فرهنگ و ادبيات اسلامي موارد متعددي يافت مي شود كه خداوند و بزرگان دين مشركان، ظالمان و مستكبران و كساني كه از اطاعت فرامين خداوند و پيامبر اكرم(ص) و حاكمان بر حق جامعه اسلامي سرباز مي زنند و... را مورد لعن و نفرين قرار داده و بر آنها مرگ فرستاده است: از جمله اين آيات ك {A{/Bإِنَّ اَلَّذِينَ يُؤْذُونَ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اَللَّهُ فِي اَلدُّنْيا وَ اَلْآخِرَةِ{w1-12w}{I33:57I}/}A}، {V(احزاب، آيه 57)V} {A{/Bقُتِلَ اَلْإِنْسانُ ما أَكْفَرَهُ {w1-4w}{I80:17I}/}A}، {Mمرگ بر انسان چه قدر كافر و ناسپاس است M}، {V(عبس، آيه 17)V} و... و از طرف ديگر يكي از وظايف و واجبات «تبرّي» و بيزراي از دشمنان اسلام و منافقان و كسانيكه در صدد تضعيف مباني حكومت اسلامي بوده و يا با اين كه حق بر آنها مشخص است باز از اطاعت و قبول آن خودداري مي نمايند، مي باشد كه اين بيزاري در زبان و عمل ظهور مي يابد. و خداوند نيز در آيات زيادي برائت خود را اعلام نموده است {A{/Bأَنَّ اَللَّهَ بَرِي ءٌ مِنَ اَلْمُشْرِكِينَ وَ رَسُولُهُ {w12-18w}{I9:3I}/}A}، {V(توبه، آيه 3)V} و چنانچه كه گذشت در روايت امام صادق(ع) مخالفت با حكم ولي فقيه جامع الشرايط در حدّ شرك مي باشد. يا در آيه ديگر {A{/Bفَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِي ءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ {w1-7w}{I26:216I}/}...A}، {V(شعراء/216)V} خداوند به پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد اگر از دستورات تو سرپيچي كردند بگو من از شما بيزاري و برائت مي جويم. در هر صورت «شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه» از مباني اصولي و محكمي در شرع مقدس اسلام برخوردار مي باشد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: جوادي آملي، ولايت فقيه، ص 491. امام خميني(ره)، ولايت فقيه، ص 48. علي شيرازي، پاسخ به شبهات پيرامون ولايت فقيه، ص 12 و 24.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.