-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47112 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

در احاديث بسياري آمده است كه اگر چهل شبانه روز براي خدا نيت كنيم و اعمالمان را براي او قرار دهيم، چشمههاي علم و معرف و حكمت، از دل بر زبانمان جاري خواهد شد. لطفاً نكاتي دربارة شرايط و خصوصيات اين چهل شبانهروز بيان كنيد و بنويسيد كه قرآن، چه نقشي ميتواند در اين چهل شبانه روز داشته باشد؟

أَلاَلِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِص;(زمر،3)، آگاه باشيد كه دين خالص از آن خدا است; وَ مَآ أُمِرُوَّاْ إِلآلِيَعْبُدُواْ اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَآء;(بيّنه،5) و به آنها دستوري داده نشده بود، مگر اين كه خدا را بپرستند، در حالي كه دين خود را براي او خالص كنند و از شرك به توحيد باز گردند.; فَمَن كَانَ يَرْجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِي فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَـَـلِحًا وَ لاَيُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِيَّ أَحَدَا;(كهف،110)، پس هر كه به لقاي پروردگار خود اميد دارد، بايد كاري شايسته انجام دهد; و هيچ كس را در عبادت پروردگار خود شريك نكند. معناي لقأ الله كه در آيه آمده،اين است كه انسان فيضهاي خاص او را در يافت كند و كلام پيامبر6 در روايت من اخلص لله اربعين صباحا فجّرالله... ـ ناظر به همين بخش است،(بحارالانوار، مجلسي;، ج 67، ص 249، نشر مؤسسة الوفأ.) كسي كه چهل شبانه روز با اخلاص عمل كند، با جوشيدن چشمههاي حكمت، در حقيقت علم الهي را ملاقات ميكند و اسمي از اسماي حسناي حق را مشاهده مينمايد. اولياي دين براي دستيابي انسانها به رهآورد سير و سلوك و بهرهمندي از نتايج اخلاص، راههايي را به ما ارائه دادهاند، كه بهترين آنها اربعينگيري يا چلّه گرفتن است.

اربعين گرفتن به اين معنا نيست كه انسان چهل شبانه روز، كوشش كند تا به مقام اخلاص برسد; و نيز به اين معنا نيست كه چهل شبانه روز به طور يكسان همة كارها را با اخلاص براي خدا انجام دهد، بلكه معنايش آن است كه چهل شبانه روز در درجات چهلگانة خلوص حركت كند.(ر.ك: مراحل اخلاق در قرآن، عبدالله جوادي آملي، ص 253-258، نشر اسوه.)

نقش قرآن در اين چهل روز، نقش معلّمي است كه ما را آگاهي ميبخشد و راهنمايي ميكند; فرماندهاي است كه به ما امر كرده و فرمان حركت به پيش را صادر ميكند; داروي آرامبخشي ميباشد كه به دلهاي اهل ايمان آرامش ميبخشد و پريشانيها را ميزدايد; واعظي است كه او را از غفلت دور نگه ميدارد; هم هدايتگر است و هم مبشّر; هم ترساننده است و هم شفابخش: وَ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَـَبَ تِبْيَـَنًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًي وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَيَ لِلْمُسْلِمِين;(نحل،89) و ما اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر همه چيز و ماية هدايت و رحمت و بشارت براي مسلمانان است; تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيم # لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّآ أُنذِرَ ءَابَآؤُهُمْ فَهُمْ غَـَفِلُون;(يس،5ـ6)، اين قرآني است كه از سوي خداوند عزيز و رحيم نازل شده است، تا قومي را بيم دهي كه پدرانشان انذار نشدند، از اين رو آنان غافلاند; قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِي الصُّدُور;(يونس،57)، اي مردم! اندرزي از سوي پروردگارتان براي شما آمده است، و درماني براي آنچه در سينهها است.(ر.ك: قرآن در قرآن، عبدالله جوادي آملي، نشر اسوه.)

با توجه به مقدمات ياد شده، براي آن كه انسان بتواند در اين چهل روز، در دايرة اخلاص باقي بماند; آن چه از همة اعمال ضروريتر به نظر ميرسد مشارطه، مراقبه و محاسبه است.

مشارطه: آن است كه انسان، به طور مثال در اول هر روز، با خود شرط كند كه امروز بر خلاف فرمودة خداوند ـ تبارك و تعالي ـ رفتار نكند و بر اين مطلب تصميم جدّي بگيرد، معلوم است كه يك روز گناه نكردن، آسان است و انسان ميتواند از عهدة آن برآيد; البته ممكن است كه شيطان اين امر را براي انسان بزرگ جلوه دهد، ولي اين از ترفندهاي شيطان ملعون است، به همين جهت بايستي شيطان را از تَهِ قلب لعنت كرده خيالات باطل را از دل بيرون كند تا موفق شود.

مراقبه: پس از مشارطه كردن، انسان وارد مرحلة مراقبه ميشود; به اين ترتيب كه انسان در تمام مدت شرط، متوجه عمل به شرط خود باشد، و خود را ملزم بداند كه به آن عمل كند، به طوري كه اگر ـ خداي ناخواسته ـ در دلش افتاد كه مرتكب خلافي شود، بداند كه شيطان و لشكريان او هستند كه ميخواهند او را بر خلاف شرطي كه كرده، وادار كنند; در اين صورت بايد به خدا پناه ببرد; و به آنها بگويد: من امروز ـ يا دو روز يا ده روز يا چهل روز يا هر چند روزي را كه شرط كرده ـ را با خود شرط كردهام كه بر خلاف فرمان الهي كاري انجام ندهم. او سالهاي زيادي به من نعمت، سلامتي، امنيت و آسايش مرحمت فرموده كه اگر براي يكي از اينها تا ابد به او خدمت كنم، باز هم از عهدة شكر او برنميآيم. خلاصه به اين ترتيب اميد است كه ان شأ الله شيطان از او دور شود، و اين مراقبت با هيچ يك ازكارهاي انسان، مانند كسب، سفر، تحصيل و ورزش و غيره، منافات ندارد، و همين حالت را براي خود نگه دارد، شب فرا رسد كه موقع محاسبه است.

محاسبه: آن است كه از خود حساب بكشي كه آيا به شرطي كه با خداي خود نمودهاي عمل كردي يا نه؟ آيا وفا كردي يا خيانت؟ اگر درست وفا كرده بودي، شكر خداي را به جا بياور و بدان كه يك قدم پيش رفتي و مورد نظر خدا واقع شد و خداوند تو را در پيشرفت امور دنيا و آخرت، راهنمايي كرده و كار فردايت را آسانتر ميكند و اگر ديدي در عمل به شرط سستي كردهاي، از خداي تعالي معذرت خواهي كن و بنا بگذار كه فردا، مردانه به شرط خود عمل نمايي، و به همين حال باش تا خدا درهاي توفيق را به روي تو بگشايد.(چهل حديث امام خميني، ص 9-10، نشر: مؤسسة تهيه و تنظيم آثار امام خميني.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.