-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:619 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

ديدگاه قرآن درباره ضمانت اجراي قوانين چيست؟
در قرآن سه نوع ضمانت اجرايي، در نظر گرفته شده است



1- ضمانت اجرايي به وسيله حكومت اسلامي.



2- ضمانت اجرايي به وسيله نظارت عمومي.



3- ضمانت درون ذاتي يا به تعبير ديگر، ايمان و اعتقاد به مباني اسلام و مسائل اخلاقي و عاطفي.



در مورد اول، حكومت اسلامي موظف است، با هر گونه تخلف از قانون قاطعانه برخورد كند. نخستين كاري كه پيامبر اسلام (ص) بعد از هجرت به مدينه و برطرف شدن موانع به آن دست زد، تشكيل حكومت اسلامي و تبيين قوانين اسلام بود و هرگونه تخلف از آن را گناه و قابل تعقيب شمرد.



قوانين قرآن را مرزهاي الهي شمرد، و براي هر كس كه از اين مرزها بگذرد مجازاتي تعيين كرد.



از يك طرف، متخلفين را ظالم شمرد، و فرمود «وَمَنْ يَتَعَدُّ حُدُودَ اللهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ» [هر كس از مرزهاي الهي تجاوز كند، ظالم و ستمگر است.] بقره/ 229



و از سوي ديگر بر مبارزه با ظالمان تأكيد كرد.



هنگامي كه قرآن مي​گويد انبياء مجهز با بيّنات و دلايل روشن و كتاب آسماني و قوانين عادلانه به سوي امتها فرستاد شدند، تا مردم عدالت را به پا دارند (حديد/ 25) مفهومش اين است كه شخص پيغمبر اسلام (ص) كه خاتم و بزرگ انبياء است، بيش از همه كس اين مسؤوليت را بر عهده دارد.



اينها همه از يك سو و از سوي ديگر فرد فرد امت اسلامي را موظف به نظارت بر اجراي قوانين الهي كرده، و طبق برنامه «امر به معروف و نهي از منكر» همه را مكلف ساخته كه در برابر تخلف از قوانين الهي بي​تفاوت نمانند.



در يك جا مي​فرمايد «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ اَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ وَيُقيمُونَ الصَّلوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكوةَ وَيُطيعُونَ اللهَ وَرَسُولَهُ» [مردان و زنان با ايمان، هر يك ولي و يار و ياور ديگري است امر به معروف مي​كنند و نهي از منكر، نماز برپا مي​دارند، و زكات را مي​پردازند، و خدا و رسولش را اطاعت مي​كنند.] توبه/ 71



اهميت اين دو وظيفه به قدري است كه در آيه فوق، حتي بر نماز و زكات و اطاعت خدا و رسول، مقدم داشته شده، اين به خاطر آن است كه تا اين نظارت عمومي بر اجراي قوانين نباشد پايه​هاي نماز و زكات و اطاعت لرزان است.



جالب توجه اينكه چون امر به معروف و نهي از منكر، مراحل مختلفي دارد از نصيحت و ارشاد و اندرزهاي دوستانه شروع مي​شود و تا مرحله شدت عمل پيش مي​رود، آن را به دو بخش تقسيم كرده، بخش اول را در اختيار همگان گذارده، و بخش دوم را در اختيار يك گروه ويژه كه زير نظر حكومت الهي اقدام مي​كند و در اشاره به اين تقسيم مي​فرمايد «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ اُمَّهُ يَدْعُونَ اِلَي الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بَالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاوُلئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» [و بايد از ميان شما گروهي باشند كه دعوت به نيكي كنند، امر به معروف و نهي از منكر نمايند، آنها رستگارانند.]



بديهي است امتي كه نظارت بر اجراي قوانين را يك وظيفه عمومي مي​شمارد و همه افراد جامعه، در اين احساس مسؤوليت شريكند، قانون در ميان آنها احترام خاصي خواهد داشت، و به موقع اجرا مي​شود.



از مرحله نظارت عمومي كه بگذريم سخن از نظارت دروني، روحي، اعتقادي و وجداني افراد بر حسن اجراي قوانين به ميان مي​آيد كه از يك نظر، قدرت و قوتش از همه بيشتر است.



«ايمان به مبدء» همان خداوندي كه در همه حال ناظر و حاضر نزد همه است، و از آنها به خود آنها نزديكتر است «وَنَحْنُ اَقْرَبُ اِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ» [ما به او از رگ گردن ـ يا از رگ قلبش ـ نزديكتريم.] ق/ 16. خدائي كه [گردش چشم خيانتكار را مي​بيند و از اسرار دروني سينه​ها اگاه است] (يَعْلْمُ خائِنَةَ الْاَعْيُنِ وَما تُخْفِي الصُّدوُرُ) غافر/ 19



خدائي كه زمين و زمان و حتي اعضاي تن انسان را مراقب او ساخته و شاهد و گواه او بوده است. زلزله/ 4 و يس/ 65 و نور/ 24



و «ايمان به دادگاه بزرگ قيامت» كه اگر به اندازه سنگيني ذره​اي كار نيك يا بد در پرونده انسان باشد در برابرش حاضر مي​كنند و پاداش و كيفر آن را مي​بيند «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ ـ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرَّاً يَرَهُ» زلزله/ 7 و 26




پيام قرآن ج 8


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.