-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:633 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

قرآن براي ايجاد «پيوند» و «روح اجتماعي» از چه وسائلي استفاده كرده است؟

دقت در تعبيرات قرآن نشان ميدهد كه براي ايجاد اين رابطه، نزديكترين راه را پيموده، و اخوت و برادري را كه نزديكترين و عميقترين رابطة دو انسان با يكديگر بر اساس مساوات و احترام متقابل است، اصل اساسي پيوند اجتماعي انسانها شمرده است.



و اين اخوت را، هم از نظر جسماني ـ بخاطر بازگشت همة انسانها به يك پدر و مادر ـ و هم از نظر روحاني، بخاطر پيروي از يك مبدأ واحد فكري، يعني ايمان به خداوند يگانه و آئين و قانون واحد، معتبر شناخته است.



قرآن روي كلمة «رفيق» يا «همنوع» و مانند اينها كه در دنياي امروز بعنوان يك شعار مهم اجتماعي روي آنها تكيه ميشود، تكيه نكرده، بلكه همه جا سخن از «برادري» به ميان آورده است، آيات زير شاهد گوياي اين مدعاست



1. «اِنَّمَا الْمُؤمِنُونَ اِخوَةٌ فَاصْلِحُوا بَيْنَ اَخَوَيْكُمْ» حجرات/10 [مؤمنان برادر يكديگرند، بنابراين در ميان برادرانتان صلح و صفا ايجاد كنيد.]



2. «وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللهَ عَلَيْكُم اِذْ كُنْتُمْ اَعداءً فَاَلَفَّ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَاَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ اِخْواناً» آل عمران/103 [بخاطر بياوريد نعمت خداوند را بر خود، هنگاميكه دشمن يكديگر بوديد، خداوند در ميان دلهاي شما الفت ايجاد كرد و به لطف و نعمت الهي برادر يكديگر شديد.]



3. «وان تخالطوهم فاخوانكم» بقره ـ 219 [اگر با يتيمان آميزش داشته باشيد آنها برادران شما هستند.]



4. «رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَلِاِخْوانِنَا الَّذينَ سَبَقُونا بِالْايمان حشر ـ 10 [پروردگارا ما و برادرانمان را كه پيش از ما ايمان آوردند ببخشا.]



5. قرآن يكي از صفات برجسته بهشتيان را همين «اخوت» شمرده آنجا كه ميگويد «وَنَزَعْنا ما في صُدوُرِهِمْ مِنْ غِلٍ اِخْواناً عَلي سُرُرِ مُتَقابِلينَ» حجر ـ 47 [ما تمام كينهها را از درون سينههاي آنها برميكنيم، در حالي كه احساس برادري ميكنند، روي تختها در برابر يكديگر قرار خواهند داشت] (هم برادرند و هم برابر و اين دو ميتوانند بهشت را در همين دنيا نيز بوجود آورند.)








قرآن و آخرين پيامبر


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.