-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:682 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

از ديدگاه قرآن چه كساني صلاحيت تعمير و نوسازي مساجد، خصوصاً مسجدالحرام رادارند ؟
خداي سبحان، تعمير همة مساجد و به ويژه ترميم و بازسازي و نوسازي و هر گونه عمران ديگر مسجد الحرام را، بر عهدة مردان خاص الهي سپرد كه شايسته اين توفيقند؛ زيرا خداي سبحان كه صاحب اصيل مساجد است، در اين باره فرمود: مشركان در حالي كه به كفر خود اعتراف دارند و رفتارشان شاهد شركت و كفر و نفاق آنان است، حق هيچ گونه تعمير مساجد را ندارند و همة اعمال آنها باطل است. فقط كسي شايسته آباد كردن مسجدها ست كه داراي اين شرايط و اوصاف باشد: 1ـ ايمان به خداوند،2ـ ايمان به قيامت،3ـ اقامه و زنده نگه داشتن نماز، 4ـ پرداختن زكات،5ـ از هيچ كس جز خداوند نترسيدن و در خوف و خشيت موحد بودن: «ما كانَ لِلمُشركين أَن يَعمروا مَساجد الله شاهِدين عَلي أَنفُسهم بِالكُفر أوُلئِك حَبِطَت أَعمالُهم وَ فِي النار هُم خالِدون إِنَّما يَعمر مَساجد الله مَن امَنَ بِالله و اليَوم الاخِرو أقام الصَلوة و اتي الزَكوة ولَم يَخشَ إِلّا الله فَعَسي أولئك أن يكونوا مِنَ المُهتدين» توبه/17ـ 18 زيرا ملحد، كه از هيچ مبدئي نمي هراسد، درندة متهور بي باك است و كسي كه هم از خدا مي ترسد و هم از غير خداوند خشيت دارد، در هراس و خشيت موحد نيست و در نتيجه براي عمران خانه خدا صالح نخواهد بود.

استفادة از «إنّما »و «إلاّ» كه بيانگر حصر است نيز به خوبي نشانة اهميّت شرايط و اوصاف تعميركنندگان مساجد است.

از آنجا كه اساس تكامل انسان همان اوصاف نفساني او، مانند ايمان است خداي سبحان مي فرمايد: «أَجَعَلتم سِقَاية الحاجِّ و عِمارة المَسجد الحَرام كَمَن امَنَ بِالله و اليَوم الاخِرو جاهَدُ في سَبيل الله لا يَستؤونَ عِندَ الله و الله لا يَهدِي القَوم الظالِمين» توبه/19 و از آن جهت كه منظور نهايي از تعليم دين، «پيدايش انسانهاي متصف به اوصاف كمال» است نه تنها «تعليم اوصاف كمال»، نفرمود: «... كالإيمان با الله و اليوم الاخرو ...» بلكه فرمود: «كَمَن امَنَ بالله و اليوم الاخرو ...»؛ با آن كه مقتضاي نظم صناعي ظاهرا همان بود كه اشاره شد، يعني «كالإ يمان بالله ...» راز اشتراط توحيد در خشيت آن است كه مسجد، تنها مركز نماز و يا تعليم و تدريس و يا تبليغ و موعظه نيست، بلكه گذشته از همةاين گونه كارهاي عبادي، مركز سازماندهي نيرو هاي نظامي در روز خطر و دفاع خواهد بود.

در توضيح اين نكته بايد گفت: خداي سبحان در بيان راز وجوب دفاع فرمود: اگر دفاع نباشد زمين فاسد مي‎شود: «لو لا دَفع الله النّاس بَعضهم بِبَعضٍٍ لَفَسَدتِ الأرض» بقره/251 فساد زمين عبارت است از وجود و رواج شرك، ظلم ، تعرض به اعراض و نفوس و مانند آن. آنگاه در اشارة به منشأ فساد زمين فرمود: «لَو لا دَفعُ الله النّاس بَعضَهم بِبَعضٍ لَهُدِّمَت صَوامع و بَيع و صَلوات و مَساجد يُذكر فيها اسمُ الله كَثيرا» حج/40.

از مجموع هر دو آيه و با توجه به ذيل آن دو، مي توان نتيجه گرفت كه اگر دفاع نباشد فساد روي زمين را مي گيرد، چنانكه تا مسجد و صومعه و كليسا و كنيسه هست ، مشركان توان و امكان به فساد كشاندن جوامع بشري را ندارند؛ زيرا تا مراكز تعليم و ترويج علوم الهي وجود دارد، دست و زبان بيگانگان بسته است . آنها ابتدا مركز علم و دين را منهدم مي كنند بعد به افساد در زمين مي پردازند؛ وقتي مراكز علمي و ديني برچيده شد، زندگي انسان در حد حيات حيوانات است، وقتي حيات انسان به حيات حيواني مبدّل شد، جهان باغ وحشي بزرگ مي شود و هر كس در آن درنده تر است پيروز است!

مركز اصلاح جامعه و جايي كه محور آماده شدن براي دفاع در برابر مظالم و مفاسد است و در آن آيه «وَ أعدّوا لَهُم مَا استطعتم مِن قوّه» انفعال/60 امتثال مي شود به كساني سپرده خواهد شد كه «لا يخافون لومَة لائم» مائده/54. پس همان طور كه رسالت الهي وظيفه خطيري است كه فقط به مردان موحد و شجاع داده مي شود، پاسداري و بازسازي و هر گونه عمران ديگر مساجد نيز، بر عهده دلير مردان موحِّد است: «اَلَّذين يُبلّغون رِسالاتِ الله و يَخشَونه و لا يَخشَون أَحدا إِلا الله و كفي بالله حَسيبا» احزاب/39.

بنابراين، از باب تناسب حكم و موضوع، مي توان اهميّت شرط «شجاعت » را در تبليغ رسالت الهي و همچنين در تعمير خانه هاي خدا به خوبي استنباط كرد.

از اين رو، هيئت امنا مساجد و متوليان و دست اندركاران آن بايد از شجاعت لازم كه همان «توحيد در خشيت »است در كنار شرايط ديگر برخوردار باشند.

پس معلوم مي شود كه نه تنها مشركان و منافقان و كافران حق تعمير مساجد و به ويژه مسجد الحرام را ندارند، بلكه افراد ضعيف الإيمان و هراسناك از دشمن و مشركان د رخصوص خشيت نيز چنين حقي ندارند؛ زيرا سرپرستي و بازسازي مسجد اگر با توحيد در خشيت همراه نباشد، ممكن است هنگام دفاع و گاه ضرورت استفاده از امكانات مسجد براي تجهيز نيروهاي رزمي مشكلاتي پديد آيد.

كسي كه هم از خداوند مي ترسد و هم از غير خدا مي هراسد، براي تعمير مسجد صالح نيست؛ چون هنگام دفاع، بر اساس «شرك در خشيت»، از حضور در صحنه نبرد عليه باطل هراسان خواهد بود: «فَلَمّا كُتب عَليهم القِتال إِذا فَريق مِنهُم يَخشَون النّاس كَخَشية الله» نساء/77 امّا مردان الهي كه در خشيت نيز موحدند در هنگام دفاع از حق، هراسي از احدي جز خداوند ندارند و اگر همه دشمنان متحد گردند از تراكم و انبوه آنها اندوهي به خود راه نمي دهند: «اَلَّذِين قال لَهُم النّاس إن النّاس قَدجَمَعوا لَكُم فَاخشوهم فَزادَهُم إيمانا و قالوا حسبُنا الله و نِعمَ الوَكيل» آل عمران/173؛ و صاحبان اين وصف كه در پرتو توحيد كامل از هيچ كس نمي هراسند داراي شرط اساسي تعمير مساجدند.

: آية الله جوادي آملي
صهباي حج

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.