-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:685 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

تغيير قبله چه ثمراتي براي مسلمانان داشت؟
1ـ خصوصيات جسمي و روحي پيامبر اكرم(ص) و نيز صفات ياران آن حضرت در تورات و انجيل بيان شده بود: «مُحمّد رَسوُل الله و الَّذِين مَعه ... ذلِك مَثلُهم في التوراةِو مَثلُهم في الإنجيل...» فتح/29، به گونه اي كه اهل كتاب چنان با ويژگيهاي پيامبر آخر الزمان(ص) آشنا بودند كه در اين باره هيچ گونه اشتباهي بر ايشان رخ نمي نمود و او را همچون فرزندان خودشان مي شناختند: «اَلَّذين اتَيناهُمُ الكِتاب يَعْرِفوُنه كَما يَعرِفوُن أَبناءَهُم» بقره/146.

يكي از ويژگيهاي پيامبر خاتم (ص) كه در تورات و انجيل بيان شده بود نماز خواندن وي به سوي دو قبله و انتخاب كعبه به عنوان قبلة هميشگي بود. بنابراين، دور از انتظار نبود كه اهل كتاب با پيامبر و مسلمانان به محاجّه برخيزند كه چرا همواره به سوي بيت المقدس نماز مي خوانيد؟ از اين رو خداي سبحان يكي از ثمرات تغيير قبله را چنين بيان فرمودكه از اين پس افراد با انصاف از اهل كتاب بر شما حجت نخواهند داشت: «لِئلاّ يَكونَ لِلنّاس عَليكم حُجّة إِلاّ الَّذين ظَلمُوا» بقره/150.

گرچه ستمگران از يهود و نصارابر لجاجت و عناد خود باقي خواهند ماند.

2ـ در آيات متعددي از قرآن كريم پس از بيان حكمي از احكام ، اشاره به تتميم نعمت شده است. چنانكه در پايان آية مربوط به طهارتهاي سه گانه مي‎فرمايد: «... وَلكِن يُريد لِيُطهِّركُم وَلِيُتِمَّ نِعمته عَليكم لَعلّكم تَشكرون» مائده/6 همچنين در پايان آيه مربوط به قبله مي فرمايد: «وَلأتمّ نِعمَتي عَليكُم و لَعلَّكم تَهتَدون» بقره/150. يعني تعيين كعبه به عنوان قبلةنهايي و دايمي، نعمتي الهي است.

از اين آيات استفاده مي شود كه گذشته از آنكه دين، نعمت خداوند است، هر يك از اجزاء و احكام آن نيز به تنهايي نعمتي از نعم الهي است كه با نزول تدريجي آنها، اصل دين و نعمت الهي تكميل و تتميم تدريجي شده است تا آنكه به نزول بالاترين نعمت الاهي، يعني ولايت، منتهي شد: «اَليَوم أَكملت لَكُم دينُكم و أَتمَمت عَليكُم نِعمَتي» مائده/3.

3ـ هدايت به معناي راهيابي و خروج از تحير و سرگرداني است. با تعيين كعبه به عنوان قبلة نهايي و دايمي، مسلمانان از تحير ناشي از اعتراض اهل كتاب و مشركان دربارة عدم استقبال رسول اكرم(ص) به قبله نياكان خود و رويكرد به سوي بيت المقدس و عدم استقبال در قبله، رهايي يافتند. از اين رو خداي سبحان فرمود: شايسته است كه با اين دستور، شما مهتدي و راهياب شويد: «ولَعلَّكم تَهتَدون» بقره/150 صراط مستقيم امت اسلامي توجه به كعبه مقدسه است: «سَيَقول السُّفَهاء مِن النّاس ما وَلّيهُم عَن قِبْلَتِهِم الَّتي كانوا عَلَيها قُل لِلّهِ المَشرق و المَغرب يَهدي مَنْ يَشاء إِلي صِراط مُستَقيم» بقره /142، كه خداوند مسلمانان را به آن هدايت فرمود. پس همان گونه كه در مقابل نعمت، شكرگزاري لازم است، در برابر هدايت الهي، اهتدا ضروري است.

: آية الله جوادي آملي
صهباي حج

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.