کد مطلب:113761 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:284

پیشگفتار











بسم الله الرحمن الرحیم

پیرامون كتاب ارزشمند نهج البلاغه، از آغاز تاكنون كارهای فرهنگی مفید و اقدامات ارزنده ای صورت پذیرفت، محققان و دانشمندان و مولفان و شاعران شیعه، همه برای شناسایی و شناساندن این كتاب عظیم، تلاش مستمر و همه جانبه ای نمودند و شكر خدا را كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برهبری امام خمینی (روحی لقه الفداء). نهج البلاغه بیشتر از پیش دارد معرفی می شود و در فرهنگ ملت ما و مدارس و دانشگاه ها راه می یابد و نفوذ بایسته می كند.

در اینجا باید از همه تلاش گران تشكر كرد و به روان پاك آنها كه رفتند درود فرستاد و سلامت و موفقیت دیگر عاشقان كلام حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) را از خداوند بزرگ مسئلت نمود.

هدف ما در این سری درسهایی كه تقدیم علاقمندان می گردد و بارها در مراكز مختلف تدریس شده است، با كار انجام شده ی دیگر تلاش گران و محققان از چند نظر فرق دارد:

1- در این سری درسها، كار موضوعی مشخصی نداریم و موضوع معینی را در نهج البلاغه تعقیب و جستجو نمی نمائیم (گر چه موضوعات فراوانی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت).

2- تدریس كلاسیك معارف نهج البلاغه نیز مورد نظر ما نیست.

[صفحه 6]

3- و بررسی مسائل و موضوعات پراكنده در نهج البلاغه را قبول نداریم و عملا هم به آن نپرداختیم.

طی بررسیهایی كه در كلاسهای نهج البلاغه بعمل آوردیم (كار موضوعی) یا (تدریس كلاسیك) و یا (برسی موضوعات پراكنده) را مفید نمی دانیم. زیرا شاگردان در اغلب كلاسها پس از سپری شدن دوره های از پیش تعیین شده، به نوعی شناخت واقعی دست نیافتند و اغلب كلاسها، به صورت تشریفاتی و متاسفانه دكوری برگزار می گردد و بازدهی خوبی ندارد و تنها فرازهایی یا قسمتهایی از این كتاب گرانسنگ، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

ما می خواهیم ار این سری درسها با نهج البلاغه آشنا شویم و كیفیت استخراج و استنباط و مطلب یابی صحیح ر بدانیم، می خواهیم چگونگی شنا كردن در این دیای نور و علوم علوی را بیاموزیم و راه های بار یافتن به آستانه ی نهج البلاغه را بشناسیم، كه چگونه می شود از چشمه سارش آب زلال علوم و معاف الهی را نوشید؟ و در آبشار مواج و بی تاب آن شنا كرد؟

برای دسترسی به اهداف یاد شده، ابتداء ابزار ضروری كار مطرح می شوند و سپس فنون لازم شناسایی می گردند و آنگاه علوم مورد نیاز جهت ارزیابی قرار می گیرند، وقتی مراحل یاد شده بخوبی سپری شد، روشهای بررسی، همراه با تمرینات ضروری، مطرح و بهره برداری از آنها آغاز می شود و در تداوم بكارگیری روشها، كلیدهای شناسائی نهج البلاغه در دست پویندگان تشنه ی حقیقت قرار داده شده كه همواره قدرت مراجعه و بهره مند شدن از علوم و معارف این كتاب را خواهند داشت.

[صفحه 7]

از این رو نسبت به اهداف یاد شده، «مجموعه ی آشنایی با نهج البلاغه» را در سطوح فكری مخلتفی بشرح زیر تهیه و تنظیم نموده ایم.

و امیدواریم تا انشاء الله مورد قبول حضرت مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) قرار گرفته و ما را مورد توجه غیبی خود قرار دهد و دست ما را در تداوم حركت تكاملی، برای كسب رضایت حضرت حق (جل و علی) از دامن پر فیضش كوتاه نفرماید.

اول- «المعجم المفهرس»

برای همه ی طبقات و سطوح فكری محققان علوم اسلامی

دوم- «شناخحت نهج البلاغه»

بعنوان 2 واحد درسی جهت كسب اطلاعات عمومی، پیرامون نهج البلاغه برای سطح فكری دیپلم و فوق دیپلم و دروس متوسطه حوزه های علمیه

سوم- «اطلاعات مقدماتی تحقیق در نهج البلاغه»

2 واحد درسی جهت آشنایی با تقحیق و ابزار تحقیق در نهج البلاغه برای سطوح فكری فوق دیپلم و لیسانس و دروس پایانی سطح حوزه

چهارم- «روشهای تحقیق در اسناد و مدارك نهج البلاغه»

برای سطح معلوماتی لیسانس و فوق لیسانس و دكتری و دروس پایانی سطح و خارج حوزه.

پنجم- «كلیدهای شناسایی نهج البلاغه»

2 واحد درسی برای سطح فكری لیسانس و فوق لیسانس و دكتری و دروس پایانی سطح و دروس خارج حوزه

ششم- «روشهای تحقیق در نهج البلاغه»

[صفحه 8]

برای همه طبقات و سطوح فكری محققان علوم اسلامی جهت راهنمایی تهیه انواع رساله های تحقیقاتی

هفتم- «طرحهای آموزشی»

2 واحد درسی برای فوق دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس بخصوص معلمان و دبیران دینی و دروس پیانی سطح و خارج حوزه، جهت راهنمایی طرحهای نوین آموزش، در دروس اعتقادی

هشتم- فرهنگ واژه های معادل نهج البلاغه

برای سطوح مختلف فكری محققان اسلامی جهت یافتن واژه های معادل به زبان فارسی، عربی، تا راههای كشف و ارزیابی موضوعات انتخابی در نهج البلاغه هموار گردد.

نهم- فرهنگ موضوعات كلی نهج البلاغه

برای سطوح مختلف فكری محققان اسلامی جهت آشنایی با موضوعات و معارف گسترده در كتاب گرانسنگ نهج البلاغه

دهم- فرهنگ معارف نهج البلاغه

برای سطوح مختلف فكری محققان اسلامی جهت آشنایی با معارف نهج البلاغه

یازدهم- نهج البلاغه در شعر شاعران

برای سطوح مختلف فكری محققان اسلامی، جهت بكار گیری جاذبه هنری شعر در تدریس و آموزش مفاهیم نهج البلاغه

دوازدهم- دائره المعارف بزرگ نهج البلاغه

برای سطوح مختلف فكری محققان اسلامی، كه پل ارتباطی نسل جوان ما با معارف گسترده نهج البلاغه می باشد و كارهای فراوان موضوعی دیگر كه در طول سالیان گذشته به انجام رسیده و راهنمای

[صفحه 9]

پژوهشگران كشور شد.

اللهم ما بنا من نعمه فمنك لا اله الا انت سبحانك انی كنت من الضالمین و الحمدلله رب العالمین.

محمد دشتی

شهریور ماه 1370

صفر المظفر 1411

[صفحه 11]


صفحه 6، 7، 8، 9، 11.