کد مطلب:117153 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:332

آغاز شرح خطبه











انتفعوا ببیان الله و اتعظوا بمواعظ الله و اقبلوا نصیحه الله فان الله قد اعذر الیكم بالجلیه و اتخذ علیكم الحجه....[1].

«از گفتار خداوند بهره مند شوید و از موعظه ها و پندهای الهی پند بگیرید و به اندرزهای پروردگار روی آورید، چرا كه خداوند به دلایلی روشن عذر و بهانه ای برای شما باقی نگذاشته است و به شما اتمام حجت كرده است».

زیبائی سخن و بلندای كلام امام علی بن ابی طالب (ع) در نهج البلاغه گفتار خدای را مانند است كه زلال جانبخش كلامش چون قرآن دل آدمی را روشنی و اندیشه را جهت و روح را فرح و پرواز می دهد. فصاحت و بلاغت و شگفتی و جلوه ی پیام امام یكتاپرستان صادق علی (ع) به اندازه ای عظمت دارد كه به گفته ی گرینگوی انگلیسی استاد دانشگاه علیگره هندوستان: «قرآن برادر كوچكتری دارد به نام نهج البلاغه كه احدی نمی تواند مانندش را بیاورد».[2].

هر كس كه جانش به روشنای فروغ وحی الهی روشنی یافته است

[صفحه 12]

و با كتاب خدا همراه و آشنا است، نیك می داند كه نهج البلاغه امام علی (ع) پرتوی خیره كننده از فروغ تابناك كتاب خدا قرآن است و این حقیقتی مسلم و واقعیتی انكارناپذیر است كه زبان آشنایان با قرآن، گویای آن است، چنانكه سید رضی رحمه الله علیه نهج البلاغه را برادر قرآن نامیده است.[3].

كتابی چون نهج البلاغه كه شیخ نوری در خاتمه مستدرك 26 شرح را برای آن نقل كرده و علامه شهرستانی در كتاب ما هو نهج البلاغه، 30 شرح را بر آن یاد كرده است. و در كتاب مصادر نهج البلاغه 101 شرح و حتی تا 200 شرح بر نهج البلاغه را آمار داده است، می بایست خیلی بیش از آنچه در میان مسلمانان مطرح است مورد بررسی و طرح و استفاده قرار بگیرد. و این مژد كه به ارشاد و هدایت فقیه آگاه و مجاد آیت الله منتظری دام عزه به حوزه های علمیه و دانشگاهها ابلاغ شد كه نهج البلاغه را می بایست درس بدهند و به عنوان یك واحد مهم درسی مطرح كنند، امیدواركننده و نویدبخش است. ما نیز چنانكه از تیتر مقاله برمی آید برآنیم كه از این پس در آفتاب نهج البلاغه و گرمای هستی بخش معارف و حقایق آن اندیشه و روان خویش را پرورش داده و در پرتو روشنای آن از ظلمات ناآگاهی و برهوت یگانگی با اسلام و منطق قرآن، رهایی یابیم.

خطبه 175 نهج البلاغه كه به گفته ی شارح البحرانی در روزهای نخستین خلافت امام علی (ع) بعد از قتل عثمان ایراد شده است,[4] یكی از خطبه های آموزند و جهت بخش و كمال آفرین نهج البلاغه است. در این خطبه امام، امت اسلامی را به بهره گیری از كتاب خداوند و موعظه های الهی فرمان می دهد:

[صفحه 13]

«از گفتار خداوند بهره مند شوید و از موعظه ها و پندهای الهی پند بگیرید و به اندرزهای پروردگار روی آورید، چرا كه خداوند به دلایلی روشن عذر و بهانه ای برای شما باقی نگذاشته و با شما اتمام حجت كرده است».

گفتار امام با صیغه های جمع آغاز می شود، انتفعوا و اتعظوا و اقبلوا، این بیانگر این حقیقت است كه امام به ارتباط سیستماتیك و همه جانبه میان آحاد امت اسلامی اهمیت می دهد. و در نظر امام افراد جامعه وابستگی غیرقابل انكار با یكدیگر دارند، به گونه ای كه راه یابی و هدف شناسی و آشنائی فرد با كتاب خدا و سنت پیامبر نمی تواند زمینه ساز رشد و تعالی جامعه باشد. بلكه همه ی افراد امت اسلامی باید كه در نهایت صدق و خلوص نیت به كتاب خداوند و موعظه های الهی و هدایت و ارشاد پروردگاری توجه داشته و ارتباط خود را با منطق وحی و الهام كبریائی قطع نكنند.

به نظر امام ارگانیزم جامعه ی اسلامی می بایست همانند ارتباط سیستماتیك و همه جانبه و فراگیر پیكر انسان باشد، كه همه ی اعضاء و اندامهای پیكر آدمی در ارتباط با هم و یا قلب عمل می كنند و زمینه ی رشد و سلامت تن را فراهم می آورند. از این روی امام، همه ی امت اسلامی را مخاطب قرار داده و از همگان می خواهد كه از بیان و موعظه و نصیحت آفریدگار جهان در قرآن مجید بهره مند شوند، چرا كه در اندیشه ی روشن امام و بینش عمیق علی (ع) اصلاح و هدایت فرد دور از اصلاح وارشاد آحاد جامعه در قرآن مجید بهره مند شوند، چرا كه در اندیشه ی روشن امام و بینش عمیق علی (ع) اصلاح و هدایت فرد دور از اصلاح و ارشاد آحاد جامعه در رشد و ترقی و تكامل جامعه به تنهائی نمی تواند مفید فایده ای باشد. و چه بسا كه اگر جریان كلی جامعه جریانی انحرافی و ارتجاعی باشد مسیر حركت فرد را نیز تغییر داده و او را نیز در گذرگاه انحراف و ارتداد قرار دهد. از این روی امام با به كار گرفتن صیغه های جمع

[صفحه 14]

امت اسلامی را مخاطب قرار داده و در نگاهی فراگیر و وسیع همه ی انسانها را به برخورداری و بهره مندی از كتاب خدا و موعظه های زندگی ساز پروردگار فرمان می دهد، تا مگر در سایه ی اصلاح حركت و جهت و هدف جامعه، زمینه ی اصلاح و رشد و تكامل افراد نیز فراهم آید.

پیام انتفعوا در فرمان عمومی امام حاوی بهره مندی انسان از منافع معنوی در شكل برخورداری صحیح از اسلام و شرایط زندگی ساز و جامعه پرداز ایده ئولوژی وحی الهی و بهره مندی و استفاده از نعمت ها و موهبت های مادی است. اینجاست كه برای شناخت نفع در بینش مكتبی شناسائی كنیم. از این روی به مطالعه ی برخی از آیات قرآن كه در آنها به خسران اشاره شده است می پردازیم.


صفحه 12، 13، 14.








  1. خطبه 175 نهج البلاغه فیض الاسلام.
  2. المعجزه الخالده تالیف سید هبه الدین شهرستانی.
  3. فوایدالرضویه تالیف حاج شیخ عباس قمی.
  4. شرح نهج البلاغه علامه حاج میرزا حبیب الله هاشمی خوئی ج 10.