کد مطلب:129512 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:257

نینوا
یاقوت حموی گوید: «و در سواد كوفه ناحیه ای است كه به آن نینوی گفته می شود؛ و كربلا كه حسین بن علی (ع) در آن جا كشته شد، بخشی از آن است.» [1] .


اسـتـاد دكـتـر مـصـطـفـی جواد گوید: «استاد فرد هوفر ferd hofer پنداشته است كه اسـتـرابون، جغرافی دان یونانی ـ متولد نیمه های سده ی نخست پیش از میلاد ـ در كتابش به نـام «مـا بـیـن النـهـریـن: آشـوریه و بابل و كلدیه» به جز نینوای شمالی، از نینوای دیـگـری یـاد كـرده اسـت. اگـر گـمـان وی درسـت بـاشد، مقصود از نینوای مذكور، نینوای جنوبی است كه بر ساحل نهر علقمی واقع بود.» [2] .

طبری در تـوصـیـف حـركـت كـاروان حـسـیـنـی از مـنـزلگـاه قـصـر بـنـی مـقـاتـل به سوی نینوا ـ مقصودش كربلا است ـ می گوید: امام حسین (ع) چون شب را به صـبـح آورد، فرود آمد و نماز صبح گزارد و با شتاب سوار شد و همراه یارانش به سمت چـپ می راند و می خواست كه آنان را پراكنده سازد. باز حر بن یزید می آمد و آنان را باز پـس مـی زد و حـسـین نیز او را باز پس می زد. هنگامی كه حر با شدت هر چه تمام آنان را بـه سـوی كـوفـه بـاز پـس زد از فـرمـانـش امـتـنـاع كـردنـد و طرفین به دفع یكدیگر پرداختند. آنان پیوسته در حركت بودند تا به نینوا، جایی كه حسین (ع) در آن فرود آمد، رسیدند. [3] .


[1] همان، ج 5، ص 239.

[2] موسوعة العتبات المقدسه، ج 8، ص 32.

[3] تاريخ الطبري، ج 4، ص 308.