کد مطلب:129514 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

غاضریه
یاقوت حموی گوید: «غاضریه منسوب به غاضره از بنی اسد است و آن روستایی است از نواحی كوفه نزدیك كربلا.» [1] این توصیف دلالت دارد كه غاضریه، پس از انـتقال بنی اسد به عراق در صدر اسلام پدید آمده و تاریخ آن به دوران جاهلیت نمی رسـد. [2] ایـن روسـتـا در نـاحـیـه ی شـمال شرقی كربلا واقع است و كمتر از نیم كیلومتر از آن فاصله دارد. [3] .

امـام حـسـیـن (ع) پـس از فـرود آمـدن در كـربـلا در اوایل دهه ی نخست محرم سال 61 هـ. مساحت بزرگی از زمین های پیرامون مرقد مقدس خویش را از اهـل غـاضـریـه و نـیـنـوا خـریـداری كـرد. زمـیـن یـاد شـده را كـه مـساحت آن چهار در چهار مـیـل بـود بـه مـبلغ شصت هزار درهم خریداری كرد. سپس آن زمین های وسیع را به خودشان بـخـشـیـد، به شرط آن كه ساكنانش، زائران قبر حضرت را راهنمایی كنند و سه روز از آنـان پـذیـرایـی نـمـایـنـد. ولی آنـان بـه ایـن شـرط عـمـل نـكـردنـد و حـقـشان بر آن زمین ساقط شد و زمین هایی را كه از آنان خریده بود، به مالكیت امام و فرزندان وی بازگشت. [4] نام غاضریه در ادبیات كربلا بسیار آمده است؛ از آن جمله ابیات زیر می باشد.



یا كوكب العرش الذی من نوره

الكرسی و السبع العلی تتشعشع



كیف اتخذت الغاضریة مضجعا

و العرش ودّ بأنه لك مضجع



ای سـتـاره ی عرش كه از نور او «كرسی» و هفت آسمان بالا پرتو افشان است چه شد كه غاضریه را آرامگاه ساختی و حال آن كه عرش دولت داشت كه آرامگاهت باشد.



[1] معجم البلدان، ج 4، ص 183.

[2] موسوعة العتبات المقدسه، ج 8، ص 34.

[3] مدينة الحسين، محمد حسين كليدار، ص 14.

[4] ر.ك: تـاريـخ مـرقـد الحـسـيـن و العباس، ص 26، بـه نـقـل از «جـغـرافية كربلاء القديمه و بقاعها»، دكتر عبدالجواد كليدار (نسخه ي خطي)، ص 12.