کد مطلب:129733 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:248

پیشگفتار
الحمدلله الذی جعل الحمد مفتاحا لذكره و دلیلا علی نعمه و آلائه، و الصلاة و السلام علی اشرف الخلائق محمد و آله الطیبین الطاهرین.

كتاب حاضر، «وقایع راه كربلا تا شام»، جلد پنجم پژوهش تاریخی مفصل این پژوهشكده، موسوم به «با كاروان حسینی از مدینه تا مدینه» است. اجزای پیشین این مجموعه با عنوانهای زیر به خوانندگان عزیز تقدیم گردید:

1 - امام حسین (ع) در مدینه ی منوره.

2 - امام حسین (ع) در مكه ی مكرمه.

3 - وقایع میان راه كربلا تا مكه.

4 - امام حسین (ع) در كربلا.

جزء پنجم آن مجموعه، كتاب حاضر است كه وقایع نهضت حسینی را پس از شهادت امام حسین (ع) پی می گیرد و ماجراهای مربوط به باقیمانده ی كاروان اهل بیت (ع) را - در حركت كاروان حسینی از كربلا به كوفه و از آنجا به شام - مورد مطالعه ی تحلیلی قرار می دهد؛ و در پی آن است كه به همه ی مشكلات مربوط به این دوره پاسخ دهد.

اگر - چنانكه درباره ی اجزای پیشین گفتیم - نسبت به این كتاب نیز بگوییم كه با بهره مندی از پژوهشها و دیدگاهها و نكته های بدیع خود از خلاءهای تحقیقی تاریخ نهضت مقدس حسینی را پر كرده است، سخنی به گزاف نگفته ایم.


در اینجا لازم است از مؤلف محترم جناب آقای محمد جعفر طبسی كه در انجام این پژوهش گرانقدر، كوشش فراوان به خرج داده اند، سپاسگزاری شود. همچنین مؤلف محترم در به ثمر رساندن مباحث مربوط به جلد چهارم این مجموعه نیز نقش به سزایی داشته اند. ایشان علاوه بر تحقیق پیرامون كتاب ابصارالعین مرحوم شیخ محمد سماوی كه در این مركز انجام شده است، تألیفهای دیگری نیز دارند. [1] .

نیز در اینجا شایسته است كه از جناب استاد محقق علی شاوی كه در نقد، تنظیم و تكمیل این اثر كوشیده اند، قدردانی شود. به ویژه اینكه ایشان علاوه بر تلاشهایی كه در كار مجلدات پیشین به خرج داده اند، تألیف جلد اول را نیز خود عهده دار بوده است. برای ایشان آرزوی توفیق روزافزون در زمینه ی پژوهش و پشتیبانی پژوهشگران را داریم.

پژوهشكده ی تحقیقات اسلامی



[1] از جمله آنها: «رجال الشيعه في اسانيد السنة» (يك جلد)؛ تحقيق كتاب «مسالك الافهام الي تنقيح شرايع الاسلام»، ابواب طهارت تا مضاربه (چهار جلد)؛ همچنين ايشان يكي از پژوهشگران «معجم احاديث المهدي عليه السلام» مي باشند.