کد مطلب:129840 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:229

پیشگفتار
متن=الحمدلله الذی جعل الحمد مفتاحا لذكره و دلیلا علی نعمه و آلائه و الصلاة و السلام علی اشرف الخلائق محمد و آله الطیبین الطاهرین.

كتاب حاضر جلد ششم و آخرین بخش از موسوعه ی تاریخی «مع الركب الحسینی من المدینة الی المدینة» است و موضوعهای زیر را در برمی گیرد:

1. كاروان حسینی در شام.

2. بازگشت كاروان مطهر به كربلا.

3. بازگشت اهل بیت به مدینه.

كتاب حاضر مرحله ی پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش را شامل می گردد و از همین رو می خواهد نتیجه ای را كه كاروان دنبال می كرد روشن سازد و معلوم دارد كه پیروزمند حقیقی چه كسی است. نویسنده ی فاضل كتاب در فصلی زیر عنوان «مظلوم پیروز می شود» نشان داده است كه چگونه این درگیری خونین به سود شهید مظلوم كربلا پایان پذیرفت [و به محض رسیدن اسیران اهل بیت (ع) به شام و قصر یزید، اوضاع دگرگون شد.] از این رو استحقاق آن را دارد كه «كاروان پیروزمند» خوانده شود.

شام مركز حكومتی بود كه فرمان این جنایت وحشتناك را صادر كرد و خاندان پیامبر (ص) كه مدتی را در آنجا ماندند حوادث و وقایع چندی را دیدند و نقش خویش را چنان ایفا كردند كه آوازه اش برای همیشه در گوش روزگار باقی خواهد ماند.


نویسنده كتاب اوضاع شام و حاكمانش به ویژه یزید را در دوران قبل از ورود اهل بیت ترسیم كرده و مسئولیت وی را در این حادثه یادآور شده است تا خواننده را نسبت به پیشینه ی موضوعات مورد بحث كتاب آگاه سازد. به این ترتیب در این جلد آغاز و انجام مطالب به هم ارتباط پیدا كرده است.

در اینجا لازم است به این نكته اشاره شود كه مؤلف محترم برای حفظ جامعیت كتاب، هر آنچه را كه به موضوع ارتباط داشته نقل كرده است. ما ضمن تشكر از مؤلف محترم، جناب آقای پورامینی، و دیگر برادرانی كه در تنظیم این مجموعه نقش داشته اند برای آنان از درگاه خداوند آرزوی توفیق روزافزون داریم.

پژوهشكده تحقیقات اسلامی