کد مطلب:134002 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:240

مقدمه
بنام خدا

سالها بود كه آرزو داشتم درباره ی نهضت مقدس حسین علیه السلام كه نه تنها یك جنبش اصیل اسلامی بلكه حساسترین فراز تاریخ انسانی است كتابی بنویسم و جوانب گوناگون این واقعه را (تا آنجا كه فهم و درك من اجازه میدهد) مورد بررسی قرار دهم، این آرزو یكبار «هنگامیكه در حوزه ی علمیه قم میزیستم» میرفت تا جامه ی عمل بخود بپوشد، اما تراكم كارهای درس نویسنده را از دست یافتن به این مقصود باز داشت تا پس از گذشتن سالها خوشبختانه اكنون به انجام آن موفق گردیدم. مباحث اصلی این كتاب در سه بخش نگاشته شده:

در بخش اول- عواملی كه ضرورت نهضت حسین علیه السلام را ایجاب مینمود- از هنگام انعقاد نطفه ی آن- قدم به قدم مورد تعقیب قرار گرفت و بخوبی نشان داده شد كه چگونه در آن عصر سرنوشت اسلام و قرآن، عدالت و آزادی، انسانیت و فضیلت به آن قیام آسمانی بطور مستقیم بستگی داشت.

در بخش دوم- روش و سیاست خاصی كه فرزند پیغمبر علیهماالسلام در آن شرائط خفقان آور و دردناك در پیش گرفت تا توانست با رهبری صحیح و همه جانبه ی خود جنبش خونین و انسانی خویش را به ثمر برساند و آنرا از دستبرد تحریف حكومتهای فاسد و دیكتاتور محافظت نماید به طور كامل مورد توجه قرار داده شده.


در سومین بخش- نقش حیاتی و بزرگ كاروان اسیران در به ثمر رساندن نهضت و كوششهائی كه آن دودمان فضیلت به صورتهای گوناگون برای رسیدن به این آرمان مقدس انجام داده اند دقیقا بررسی گردید و در پایان كتاب طرحهای مفیدی به منظور بهره برداری صحیح از نهضت در شرائط حاضر ارائه داده شده و بالاخره با پیش كشیدن مباحث علمی دیگر كه طرح آنها ضروری به نظر می رسید به كتاب خاتمه داده شد.

امید است مطالعه این اثر در راه درك عظمت و اهمیت نهضت آسمانی حسین علیه السلام «در شعاع مباحث محدود و ناچیز خود» برای خوانندگان مفید و سودمند واقع گردد.

و ما توفیقی الا باللَّه علیه توكلت والیه اُنیب.

مشهد- 15 رجب 1388 هجری مطابق با 19 مهر ماه 1347 شمسی

سید عبدالكریم هاشمی نژاد

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

سپاس خدای را كه به ما توفیق عنایت فرمود تا بار دیگر در محرم 1372 كتاب درسی كه حسین علیه السلام به انسانها آموخت را كه مدتی بود نایاب و طالبین آن كراراً در خواست می نمودند موفق به چاپ آن گردیم امید است مورد پسند اهل فضل و قبول دربار سالار شهیدان آقا اباعبداللَّه الحسین علیه السلام قرار گیرد و ثواب نشر این كتاب را تقدیم به ارواح طیبه 14 معصوم علیهم السلام و شهید مظلوم سید عبدالكریم هاشمی نژاد و پدر و مادرم كه در تربیتم كوشا بودند تقدیم مینمایم

شمس فراهانی