کد مطلب:1419 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:406

استبراء
73- اسـتـبـراء عمل مستحبی است كه مردها بعد از بیرون آمدن بول انجام می دهند , برای آنكه اطمینان كنند بول در مجری نمانده است .



و آن دارای اقـسـامی است و بهترین آنها این است كه بعد از قطع شدن بول , اگر مخرج غایط نجس شده , اول آن را تـطـهـیر كنند , بعد سه دفعه با انگشت میانه دست چپ از مخرج غایط تا بیخ آلت بكشند , و بعد انـگشت شست را روی آلت و انگشت پهلوی شست را زیر آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه گاه بكشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند.



74- آبـی كـه گاهی بعد از ملاعبه و بازی كردن با زن از انسان خارج می شود و به آن ( مذی ) می گویند پاك است , و نیز آبی كه گاهی بعد از منی بیرون می آید و به آن ( وذی ) گفته می شود , و آبی كه گاهی بعد از بول بیرون می آید و به آن ( ودی ) می گویند اگر بول به آن نرسیده باشد پاك است .



و چنانچه انسان بعد از بول استبراء كند و بعد آبی از او خارج شود , و شك كند كه بول است یا یكی از این سه آب پاك می باشد.



75- اگـر انسان شك كند كه استبراء كرده یا نه و رطوبتی از او بیرون آید كه نداند پاك است یا نه , نجس می باشد.



و چنانچه وضو گرفته باشد باطل می شود.



ولـی اگـر شك كند استبرایی كه كرده درست بوده یا نه و رطوبتی از او بیرون آید كه نداند پاك است یا نه پاك می باشد و وضو را هم باطل نمی كند.



76- كـسـی كـه اسـتـبراء نكرده اگر به واسطه آنكه مدتی از بول كردن او گذشته اطمینان كند بول در مـجری نمانده است و رطوبتی ببیند و شك كند كه پاك است یا نه , آن رطوبت پاك می باشد و وضو را هم باطل نمی كند.



77- اگـر انـسان بعد از بول استبراء كند و وضو بگیرد , چنانچه بعد از وضو رطوبتی ببیند كه بداند یا بول است یا منی , واجب است احتیاطا غسل كند و وضو هم بگیرد.



ولی اگر وضو نگرفته باشد فقط گرفتن وضو كافی است .



78- بـرای زن اسـتـبراء از بول نیست و اگر رطوبتی ببیند و شك كند كه بول است یا نه پاك می باشد , و وضو و غسل او را هم باطل نمی كند.