کد مطلب:1454 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:331

حیض


1/439- حیض خونی است كه غالبا در هر ماه چند روزی از رحم زنها خارج می شود.



و زن را در موقع دیدن خون حیض حائض می گویند.



440- خـون حـیـض در بیشتر اوقات غلیظ و گرم , و رنگ آن سیاه یا سرخ است و با فشار و كمی سوزش بیرون می آید.



441- خـونی را كه زنها پس از تمام شدن شصت سال می بینند حكم حیض را ندارد و احتیاط مستحب آن اسـت كه زنهایی كه قرشیه نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنان چه خون را طـوری ببینند كه اگر پیش از پنجاه سال می دیدند قطعا حكم حیض را داشت میان كارهای مستحاضه و تروك حائض جمع نمایند.



442- خونی كه دختر پیش از تمام شدن نه سال می بیند حیض نیست .



443- زن حـامـلـه و زنی كه بچه شیر می دهد , ممكن است حیض ببینند , و حكم زن حامله و غیر حامله یـكسان است فقط زن حامله در صورتی كه بعد از گذشتن بیست روز از اول عادتش اگر خونی ببیند كه صفات حیض را دارد لازم است بنابر احتیاط بین تروك حائض و اعمال مستحاضه جمع نماید.



444- دخـتـری كه نمی داند نه سالش تمام شده یا نه , اگر خونی ببیند كه دارای نشانه های حیض نباشد حـیـض نـیـست و اگر نشانه های حیض را داشته باشد حكم به حیض بودن آن محل اشكال است مگر آنكه اطمینان حاصل شود به اینكه حیض است و در این صورت معلوم می شود كه نه سال او تمام شده است .



445- زنی كه شك دارد شصت ساله شده یا نه اگر خونی ببیند و نداند حیض است یا نه باید بنا بگذارد كه شصت ساله نشده است .



446- مـدت حیض كمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نمی شود و اگر مختصری هم از سه روز كمتر باشد حیض نیست .



447- بـایـد سـه روز اول حیض پشت سر هم باشد پس اگر مثلا دو روز خون ببیند و یك روز پاك شود و دوباره یك روز خون ببیند حیض نیست .



448- ابـتـداء حـیض لازم است خون بیرون بیاید ولی لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید , بلكه اگـر در بـاطن فرج خون باشد كافی است و چنان چه در بین سه روز مختصری پاك شود به نحوی كه در بین زنها تماما یا بعضا متعارف است باز هم حیض است .



449- لازم نیست شب اول و شب چهارم را خون ببیند , ولی باید در شب دوم و سوم خون قطع نشود , پس اگـر از اول صبح روز اول تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بیاید , و هیچ قطع نشود , حیض است و هم چنین است اگر در وسطهای روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد.



450- اگـر سـه روز پـشت سر هم خون ببیند و پاك شود چنض ض انچه دوباره خون ببیند و روزهایی كه خـون دیده و روزهایی كه در وسط پاك بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود روزهایی كه خون دیده حیض اسـت ولی احتیاط لازم آن است كه در روزهایی كه در وسط پاك بوده میان كارهایی كه بر طاهره واجب و ترك آن چه بر حائض حرام است جمع نماید.



451- اگـر خونی ببیند كه از سه روز بیشتر و از ده روز كمتر باشد و نداند خون دمل و زخم است یا خون حیض , نباید آن را خون حیض قرار دهد.



452- اگـر خـونـی ببیند كه نداند خون زخم است یا حیض , باید عبادت های خود را بجا آورد مگر این كه حالت سابقه اش حیض باشد.



453- اگر خونی ببیند و شك كند كه خون حیض است یا استحاضه چنانچه شرایط حیض را داشته باشد , باید حیض قرار دهد.



454- اگـر خـونی ببیند كه نداند خون حیض است یا بكارت باید خود را وارسی كند , یعنی مقداری پنبه داخل فرج نماید و كمی صبر كند بعد بیرون آورد پس اگر اطراف آن آلوده باشد , خون بكارت است و اگر به همه آن رسیده , حیض می باشد.



455- اگر كمتر از سه روز خون ببیند و پاك شود و بعد سه روز خون ببیند , خون دوم حیض است و خون اول اگر چه در روزهای عادتش باشد , حیض نیست .