کد مطلب:1470 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:301

تیمم


1/654- در هـفـت مورد به جای وضو و غسل باید تیمم كرد : اول آنكه تهیه آب به قدر وضو یا غسل ممكن نباشد.



655- اگـر انسان در آبادی باشد , باید برای تهیه آب وضو و غسل , به قدری جستجو كند كه از پیدا شدن آن نـاامـید شود و اگر انسان در بیابان باشد باید در راه و در جاهای نزدیك به محل توقفش از آب جستجو كند و احتیاط لازم آن است كه چنانچه زمین آن پست و بلند یا به جهت زیادی درختان راه آن دشوار است , در هـر یـك از چـهار طرف به اندازه پرتاب یك تیر در قدیم كه با كمان پرتاب می كردند در جستجوی آب برود و الا در هر طرف به اندازه پرتاب دو تیر جستجو نماید.



656- اگـر بعضی از چهار طرف هموار و بعض دیگر پست و بلند باشد , در طرفی كه هموار است به اندازه پرتاب دو تیر و در طرفی كه هموار نیست به اندازه پرتاب یك تیر جستجو كند.



657- در هر طرفی كه یقین دارد آب نیست , در آن طرف جستجو لازم نیست .



658- كـسی كه وقت نماز او تنگ نیست و برای تهیه آب وقت دارد , اگر یقین یا اطمینان دارد در محلی دورتر از مقداری كه باید جستجو كند آب هست باید برای تهیه آب به آنجا برود مگر رفتن به آنجا زحمت و مشقت داشته باشد یا آن قدر دور باشد كه عرفا شخص را فاقد آب بشمارند , و اگر گمان دارد آب در آنجا هست رفتن به آن محل لازم نیست .



659- لازم نـیست خود انسان در جستجوی آب برود , بلكه می تواند كسی راكه به گفته او اطمینان دارد بفرستد و در این صورت اگر یك نفر از طرف چند نفر برود كافی است .



660- اگـر احـتـمـال دهد كه داخل بار سفر خود یا در منزل یا در قافله آب هست , باید به قدری جستجو نماید كه به نبود آب اطمینان كند , یا از پیدا كردن آن ناامید شود.



661- اگـر پیش از وقت نماز جستجو نماید , و آب پیدا نكند و تا وقت نماز همانجا بماند , چنانچه احتمال دهد كه آب پیدا می كند , احتیاط مستحب آن است كه دوباره در جستجوی آب برود.



662- اگـر بعد از داخل شدن وقت نماز جستجو كند و آب پیدا نكند و تا وقت نماز دیگر در همانجا بماند , چنانچه احتمال دهد كه آب پیدا می شود , احتیاط مستحب آن است كه دوباره در جستجوی آب برود.



663- اگر وقت نماز تنگ باشد , یا از دزد و درنده بترسد , یا جستجوی آب به قدری سخت باشد كه نتواند تحمل كند , جستجو لازم نیست .



664- اگـر در جـستجوی آب نرود تا وقت نماز تنگ شود , اگر چه معصیت كرده در صورتی كه چنانچه می رفت آب پیدا می كرد ولی نمازش با تیمم صحیح است .



665- كـسـی كه یقین دارد آب پیدا نمی كند , چنانچه دنبال آب نرود و با تیمم نماز بخواند , و بعد از نماز بفهمد كه اگر جستجو می كرد آب پیدا می شد بنابر احتیاط لازم است وضو گرفته و نماز را اعاده نماید.



666- اگـر بعد از جستجو , آب پیدا نكند و مایوس از پیدا شدن آن شود و با تیمم نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد در جایی كه جستجو كرده آب بوده نماز او صحیح است .



667- كـسـی كـه یقین دارد وقت نماز تنگ است , اگر بدون جستجو با تیمم نماز بخواند و بعد از نماز و پـیـش از گذشتن وقت بفهمد كه برای جستجو وقت داشته , احتیاط واجب آن است كه دوباره نمازش را بخواند.



668- اگـر بعد از داخل شدن وقت نماز , وضو داشته باشد و بداند كه اگر وضوی خود را باطل كند تهیه آب برای او ممكن نیست یا نمی تواند وضو بگیرد , چنانچه بتواند وضوی خود را نگهدارد بنابر احتیاط واجب نباید آن را باطل نماید.



ولی می تواند با عیال خود نزدیكی كند , اگر چه بداند كه از غسل متمكن نخواهد شد.



669- اگـر پـیش از وقت نماز وضو داشته باشد و بداند كه اگر وضوی خود را باطل كند تهیه آب برای او ممكن نیست , چنانچه بتواند وضوی خود را نگهدارد , احتیاط واجب آن است كه آن را باطل نكند.



670- كـسـی كـه فـقـط بـه مـقدار وضو یا به مقدار غسل آب دارد و می داند كه اگر آن را بریزد آب پیدا نـمی كند , چنانچه وقت نماز داخل شده باشد , ریختن آن حرام است , و احتیاط واجب آن است كه پیش از وقت نماز هم آن را نریزد.



671- كـسی كه می داند آب پیدا نمی كند چنانچه بعد از داخل شدن وقت نماز وضوی خود را باطل كند یا آبی كه دارد بریزد اگر چه خلاف كرده ولی نمازش با تیمم صحیح است , و لكن احتیاط مستحب آن است كه قضای آن نماز را نیز بخواند.





دوم از موارد تیمم



672- اگر به واسطه پیری یا ناتوانی , یا ترس از دزد و جانور و مانند اینها یا نداشتن وسیله ای كه آب از چاه بكشد , دسترسی به آب نداشته باشد , باید تیمم كند و همچنین است اگر تهیه كردن آب یا استعمال آن به قـدری برای او مشقت داشته باشد كه قابل تحمل نباشد , ولی در صورت اخیر چنانچه تیمم ننماید و وضو بگیرد وضوی او صحیح است .



673- اگـر بـرای كـشـیدن آب از چاه , دلو و ریسمان و مانند اینها لازم دارد و مجبور است بخرد یا كرایه نماید , اگر چه قیمت آن چند برابر معمول باشد , باید تهیه كند و همچنین است اگر آب را به چندین برابر قیمتش بفروشند , ولی اگر تهیه آنها به قدری پول می خواهد كه نسبت به حال او ضرر دارد , واجب نیست تهیه نماید.



674- اگر ناچار شود كه برای تهیه آب قرض كند , باید قرض نماید , ولی كسی كه می داند یا گمان دارد كه نمی تواند قرض خود را بدهد , واجب نیست قرض كند.



675- اگر كندن چاه مشقت زیادی ندارد , باید برای تهیه آب چاه بكند.



676- اگر كسی مقداری آب بی منت به او ببخشد باید قبول كند.





سوم از موارد تیمم



677- اگر از استعمال آب بر جان خود بترسد , یا بترسد كه به واسطه استعمال آن مرض یا عیبی در او پیدا شـود , یا مرضش طول بكشد یا شدت كند یا به سختی معالجه شود , باید تیمم نماید , ولی اگر بتواند ضرر آب را به طوری برطرف كند مثل اینكه آب را گرم كند باید این كار را بكند و وضو بگیرد و در مواردی كه غسل لازم است غسل كند.



678- لازم نیست یقین كند كه آب برای او ضرر دارد , بلكه اگر احتمال ضرر بدهد , چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود , باید تیمم كند.



679- كسی كه مبتلا به درد چشم است و آب برای او ضرر دارد باید تیمم نماید.



680- اگر به واسطه یقین یا ترس ضرر تیمم كند و پیش از نماز بفهمد كه آب برایش ضرر ندارد , تیمم او باطل است .



و اگر بعد از نماز بفهمد باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند.



681- كسی كه یقین داشته باشد آب برایش ضرر ندارد چنانچه غسل كند یا وضو بگیرد و بعد بفهمد كه آب برای او ضرر داشته وضو و غسل او باطل است .





چهارم از موارد تیمم



682- هـرگـاه بترسد كه اگر آب را به مصرف وضو یا غسل برساند از جهت تشنگی دچار زحمت می شود بـاید تیمم نماید , و جواز تیمم به این جهت در سه صورت است :



1- آنكه اگر آب را در وضو یا غسل صرف نـمـاید خودش فعلا یا بعدا به تشنگی كه باعث تلف یا مرضش می شود یا تحملش مشقت زیادی دارد مبتلا خواهد شد.



2- آنكه بر كسانی كه حفظشان بر او واجب است بترسد كه از تشنگی تلف یا بیمار شوند.



3- آنـكـه بـر غیر خود چه انسان باشد یا حیوان بترسد و تلف یا بیماری یا بیتابیشان بر او گران باشد چه از نفوس محترمه باشد یا نه , و در غیر این سه صورت با داشتن آب تیمم جایز نیست .



683- اگـر غیر از آب پاكی كه برای وضو یا غسل دارد آب نجسی هم به مقدار آشامیدن خود داشته باشد , بـایـد آب پـاك را بـرای آشـامـیـدن بگذارد و با تیمم نماز بخواند , ولی چنانچه آب را برای كسانی كه با او مـربوطند بخواهد می تواند كه با آب پاك وضو بگیرد یا غسل نماید اگر چه آنان مجبور شوند كه برای رفع تـشـنگی خود از آب نجس استفاده كنند بلكه اگر آنان از نجاست آب خبر نداشته باشند یا از آشامیدن آب نجس اجتناب نداشته باشند لازم است كه آب پاك را در وضو و غسل استعمال نماید و همچنین اگر آب را برای حیوانش یا بچه نابالغ بخواهد باید آب نجس را به آنان بدهد و با آب پاك وضو و غسل را انجام دهد.





پنجم از موارد تیمم



684- كسی كه بدن یا لباسش نجس است و كمی آب دارد كه اگر با آن وضو بگیرد یا غسل كند , برای آب كـشـیدن بدن یا لباس او نمی ماند در این صورت باید بدن یا لباس را آب بكشد و با تیمم نماز بخواند , ولی اگـر چـیـزی نـداشته باشد كه بر آن تیمم كند , باید آب را به مصرف وضو یا غسل برساند و با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.





ششم از موارد تیمم



685- اگـر غـیـر از آب یا ظرفی كه استعمال آن حرام است آب یا ظرف دیگری ندارد , مثلا آب یا ظرفش غصبی است و غیر از آن آب و ظرف دیگری ندارد , باید به جای وضو و غسل تیمم كند.





هفتم از موارد تیمم



686- هـرگـاه وقت به قدری تنگ باشد كه اگر وضو بگیرد یا غسل كند تمام نماز یا مقداری از آن بعد از وقت خوانده می شود , باید تیمم كند.



687- اگـر عـمدا نماز را به قدری تاخیر بیندازد كه وقت وضو یا غسل نداشته باشد , معصیت كرده , ولی نماز او با تیمم صحیح است , اگر چه احتیاط مستحب آن است كه قضای آن نماز را بخواند.



688- كسی كه شك دارد كه اگر وضو بگیرد یا غسل كند وقت برای نماز او می ماند یا نه , باید تیمم نماید.



689- كـسـی كه به واسطه تنگی وقت تیمم كرده و بعد از نماز می توانست وضو بگیرد و نگرفت تا آبی كه داشته از دستش رفت , در صورتی كه وظیفه اش تیمم باشد , باید برای نمازهای بعدی دوباره تیمم نماید , اگر چه تیمم خود را نشكسته باشد.



690- كسی كه آب دارد , اگر به واسطه تنگی وقت با تیمم مشغول نماز شود و در بین نماز آبی كه داشته از دسـتش برود , چنانچه وظیفه اش تیمم باشد , احتیاط مستحب آن است كه برای نمازهای بعدی دوباره تیمم كند.



691- اگر انسان به قدری وقت دارد كه می تواند وضو بگیرد یا غسل كند و نماز را بدون كارهای مستحبی آن مـثل اقامه و قنوت بخواند , باید غسل كند یا وضو بگیرد و نماز را بدون كارهای مستحبی آن بجا آورد , بلكه اگر به اندازه سوره هم وقت ندارد , باید غسل كند یا وضو بگیرد و نماز را بدون سوره بخواند.