کد مطلب:148603 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:816

پسران دلاور امام حسن در کربلا
امام حسن مجتبی علیه السلام اولین فرزند امیر مؤمنان علیه السلام در 15 رمضان سال سوم هجرت در مدینه متولد شد و در سن 46 سالگی در سال 49 هجری به دستور معاویه، توسط «جعده» دختر اشعث مسموم گردید و به شهادت رسید و قبر منورش در قبرستان بقیع در مدینه است.

طبق گفته ی سیره نویسان، آن حضرت بیست پسر داشت، هفت پسر آن حضرت در كربلا، در ماجرای خونین عاشورا شركت داشتند كه شش تن از آنها به شهادت رسیدند، اكنون در اینجا (به مناسبت كتاب) بطور اختصار به شرح حال كوتاه این هفت نفر در رابطه با عاشورای


خونین حسینی، می پردازیم تا از این رادمردان سلحشور و قهرمان درس فداكاری، شجاعت و ایثار بیاموزیم:

1- حسن مثنی 2- احمد بن حسن 3- ابوبكر بن حسن 4- قاسم 5- عبدالله اكبر 6- عبدالله اصغر، 7- بشر بن حسن. در میان این هفت نفر، حسن مثنی در حالی كه مجروح شده بود نجات یافت و بقیه به شهادت رسیدند [1] .

گرچه امام حسن علیه السلام در دنیا نبود، تا در كربلا به یاری برادرش، امام حسین علیه السلام بشتابد، ولی هفت پسر او در كربلا حضور داشتند كه دلیرانه تا سر حد شهادت از حریم رهبرشان امام حسین علیه السلام به دفاع برخاستند.

سید بن طاووس (ره) دو نفر دیگر به نام زید و عمرو، از فرزندان امام حسن علیه السلام را جزء اسیران كربلا ذكر كرده است [2] و در بعضی از تعبیرات، نام یكی از این دو اسیر، عمر بن حسن علیه السلام آمده است [3] كه شرحش ذكر خواهد شد.


[1] ناسخ التواريخ امام حسين، ط قديم ص 271- ولي عالم بزرگوار شيخ مفيد (متوفي 413 ه. ق) فرموده است كه امام حسن (ع) هفت پسر و هفت دختر داشته است. بنابراين همه ي پسران امام حسن (ع) در كربلا حضور داشتند. (ارشاد مفيد).

[2] ترجمه لهوف. ص 145.

[3] فرسان الهيجاء، ج 1، ص 23.