کد مطلب:152445 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:329

مقدمه
1- حضرت سیدالشهدا (ع)، یك انسان كامل و شخصیتی استثنائی است كه دارای ابعاد وجودی متعددی بوده و در چهره های گوناگونی برای مردم جهان با مشربهای مختلف، جلوه كرده است. از این رو هر یك از آنها طبق مشرب خود، آثار و بركاتی را برای آن وجود شریف و نهضت مقدسش بیان می دارند، اما در این كتاب سعی شده، فارغ از هرگونه انحصارنگری، به بررسی آثار و بركات سیدالشهدا (ع) پرداخته شود.

2- از آنجایی كه سالار شهیدان یك امام است و امامان (ع) به لحاظ مقام امامت، منشأ خیرات، بركات و آثار بسیاری هستند؛ آن حضرت نیز از آثار و بركات بی شماری برخوردار است. ولی بنای ما در این مختصر، بیان آثار و بركاتی است كه می توان با استفاده از شواهد روایی و تاریخی در خصوص ابی عبدالله الحسین (ع) متذكر شد.

3- شناسایی و بررسی موقعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوران حسین بن علی (ع) می تواند در بیان و اهمیت آثار و بركات آن حضرت و حماسه كربلا، نقش مهمی را ایفا كند، كه این مسئله نیز سعی شده در كتاب از نظر نگارنده دور نباشد.

4- این كتاب كه در نوع خود از اسلوب، تقسیم و تدوین جدید برخوردار است بدان جهت نگارش یافت كه عاشقان و دوستداران سیدالشهدا (ع) از آثار، بركات و فوایدی كه آن امام شهید، در دنیا و آخرت، برای دوستدارانش دارد آگاهی بیشتری حاصل كرده تا درجهت معرفت و ازدیاد عشق و محبت به آن حضرت، تلاش جدی تر از خود نشان دهند.

5- اگر چه به نظر می رسد كه باید طبق نام كتاب، مطالب، در دوربخش: «دنیا و آخرت» تدوین می شد؛ ولی به خاطر پرهیزی از عناوین تكراری و جلوگیری از پراكندگی مطالب، كتاب را به صورت حاضر تدوین كرده و دو مقوله دنیا و آخرت را در هر یك از عناوین كلی داخل نمودیم.

6- نظر به اینكه مقصود نگارند از نگارش این كتاب، معرفی و بیان اجمالی آثار و بركات سیدالشهدا (ع) بوده است، از شرح و بسط زیاد مطالب پرهیز نموده و به عناوین و توضیحی كوتاه بسنده شده است.

7- به امید آنكه این مختصر، مورد قبول حضرتش واقع شده، و برای عاشقان و دلباختگان آن عزیز، در جهت شناخت اثرات و بركات وجودی وی مؤثر افتد.

تهران-فروردین 75

علیرضا رجالی تهرانی