کد مطلب:163157 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:264

طلیعه
نوشته ای كه پیش رو دارید خلاصه ای از سخنرانی های لبریز از سوز و اشتیاق استاد علی صفایی در چند دهه ی محرم است كه به همت و با قلم خود او فراهم شده و به همین جهت زیبایی نثر ایشان را با خود دارد و در عین ایجاز پرمغز و سرشار است.

در این مباحث می توان ویژگی های فكری و شخصیتی استاد را مشاهده كرد.از یك سو با آگاهی از معضلات و شبهات نو و كهنه ی كلامی، به مباحث بنیادین «اضرار به حجت» و «حق و شبهه» می پردازد و ریشه های اشتباه و انحراف را نشان داده و از زمینه های رویش از تمحیص و از فوز و فلاح گفتگو می كند و از دیگر سو با عنایت به لزوم ارائه طرحی جامع برای حیات بخشیدن به حكم و حكومت دین به بحث بدیع «احیاء امر» پرداخته و عوامل و مراحل پنج گانه ی وصول به این مقصود را تبیین می كند.

استاد در بررسی تاریخ عاشورا، به ما می آموزد كه چگونه می توان به دركی عمیق از حالات «اصحاب اباعبدالله علیه السلام» رسید و در این بررسی در زندان تاریخ نماند و برای امروز خود توشه برگرفت و نیز می آموزد كه اگر می خواهیم «وارثان عاشورا» ی حسین علیه السلام باشیم باید با علم و آگاهی و عبودیت و صلاح همراه شویم.


كتاب حاضر در بر گیرنده ی چهار بحث از مباحث محرم به همراه نوشته ی «وارثان عاشورا» ی استاد می باشد.لازم به ذكر است كه دو بحث دیگر از مباحث محرم به صورت كتابی مستقل تحت عنوان «از معرفت دینی تا حكومت دینی» به چاپ رسید و بحث های «اهداف حكومتی دینی» و «مشكلات حكومت دینی» در دست چاپ می باشند.

مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی لیلة القدر كه با هدف پژوهش در معارف اسلامی و رشد و اشاعه ی آن فعالیت خود را آغاز كرده، بر آن است كه تا كلیه آثار استاد فقید را آماده ی چاپ كرده و در دسترس عموم قرار دهد تا از این رهگذر گامی در جهت تبیین بایسته ی معارف دینی برداشته و بخشی از رسالت خویش را به انجام رساند.

امید آنكه دست عنایت حق یاریمان كند و ما را بر این مسیر مستدام بدارد.

مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی

لیلة القدر

بهار 1380

محرم 1372