کد مطلب:17
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:427
غسل
غسل میّت
مساءله 147 :
واجب است میّت را سه غسل بدهند:
1 - اول : غسل با آبی كه به سدر مخلوط باشد
2 - دوم : غسل با آبی كه به كافور مخلوط باشد
3 - سوم : غسل با آب خالص
مساءله 148 :
غسل بچه مسلمان اگر چه از زنا باشد، بنابراحتیاط، واجب است . و غسل ، كفن ، دفن كافر و اولاد او، جایز نیست . و كسی كه از بچگی دیوانه بوده و به حال دیوانگی بالغ شده ، چنانچه پدر و مادر او یا یكی از آنان مسلمان باشند، باید او را غسل داد و اگر هیچ كدام از آنان مسلمان نباشند، غسل دادن او جایز نیست .
مساءله 149 :
بچه سقط شده را، اگر چهار ماه یا بیشتر دارد، باید بنابراحتیاط واجب غسل بدهند و اگر چهار ماه ندارد، باید در پارچه ای بپیچند و بدون غسل دفن كنند.
مساءله 150 :
اگر میّت و كسی كه او را غسل می دهد هر دو مرد یا هر دو زن باشند جایز است كه غیر از عورت ، جاهای دیگر میّت برهنه باشد.
مساءله 151 :
نگاه كردن به عورت میّت حرام است ، و كسی كه او را غسل می دهد اگر نگاه كند معصیت كرده ، ولی غسل باطل نمی شود.
مساءله 152 :
كسی را كه در حال حیض یا در حال جنابت مرده ، لازم نیست غسل حیض یا غسل جنابت بدهند، بلكه همان غسل میّت برای او كافی است ولی بنابراحتیاط موقع غسل دادن نیّت غسل جنابت و یا حیض را نیز بنمایند.
غسل مس میّت
مساءله 153 :
اگر كسی بدن انسان مرده ای را كه سرد شده و غسل اش نداده اند، مس كند، یعنی جایی از بدن خود را به آن برساند، باید غسل مس میّت كند.
غسلهای مستحب
مساءله 154 :
غسل ها، در شرع مقدس اسلام بسیار است كه از آن جمله است :
1 - غسل جمعه
2 - غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهای فرد مثل سوم و پنجم و هفتم ، ولی از شب بیست و یكم به بعد مستحب است همه شب غسل كند
3 - غسل روز عید فطر و عید قربان
4 - غسل شب عید فطر
5 - غسل روز هشتم و نهم ذی الحجه
6 - غسل روز اول ، پانزده ، بیست و هفتم و آخر ماه رجب
7 - غسل روز عید غدیر
8 - غسل روز بیست و چهارم ذی الحجه
9 - غسل روز عید نوروز، پانزدهم شعبان و هفدهم ربیع الاول ،
10 - غسل كسی كه در موقع گرفتن خورشید و ماه ، نماز آیات را عمداً نخوانده در صورتی كه تمام ماه و خورشید گرفته باشد
11 - غسل كسی كه برای تماشای دار آویخته ، رفته و آن را دیده باشد
12 - غسل برای احرام و طواف و وقوف به عرفات و مشعر و برای قربانی كردن و سر تراشیدن در منی و برای توبه از معاصی اگر چه گناه صغیره باشد، و برای طلب حاجت و استخاره یعنی طلب خیر از خداوند.