کد مطلب:172905 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:304

مقدمه
ماندگاری، پویایی و پیوستگی قیام عاشورا در جاری زمان بسته به دلبستگی و پای بندی گروندگان آن است. باید همیشه ی ایام، بیرق های حسینی را برافراشته داشت و با افروختن مشعل ها و پاسداری از ارزش ها بر جاده ی خورشید استوار ماند. شیعه در پرتو این مشعل مقدس، شب های دیجور را به صبح رسانده، در حركت پرشكوه و پرهیمنه ی خود، گام بر گام پیامبر صلی الله علیه و آله نهاده و پس از او بر بلندای قاف هدایت از نور علی و اولاد طاهرینش علیهم السلام بهره مند گشته و شبستان وجودش را نور باران نموده است.

گرچه در راه پر فراز و نشیب خود گاه و بیگاه با خطر هوا پرستان و رهزنان و منحرفان مواجه گشته اما در طوفان های سهمگین بر تارك جهان درخششی نوین داشته و با اقتدا به عاشوراییان در حرم امن حسینی منزل گزیده و بر مشكلات فایق آمده است.

آن گاه كه خورشید بی غروب در صحرای شفق گون نینوا بر جهان اسلام تابید و راست قامتان تاریخ، حماسه و شكوه آفریدند، انسانیت جانی تازه یافت و پایداری در برابر زور و زر و تزویر تفسیر شد. آنان كه از شراب سر به مهر بهشتی «رحیق مختوم» نوشیدند، جهانی را به وجد و طرب آوردند. و از آن پس


هر نهضتی كه از جام چشمه ی نابشان نوشید جانی تازه یافت و بوی نا و كهنگی از آنان رخت بربست، همه شور شدند و شكوفایی؛ همه حركت شدند و پویایی؛ همه عشق شدند و ایثار و همه اخلاص شدند و پرواز.

و اینك در روزگار پر فتنه ی رهزنان ایمان و هنگامه ی پرآشوب دشمنان قرآن، جام عبرتی از نگارستان عاشورا مهیا نمودیم تا با گرفتن ره توشه و نوشیدن رشحه ای از آن چشمه ی ناب، رایت های حسینی برافراشته داریم و چون پروانگان عاشق بسوزیم و هیچ گاه با دشمن درون و بیرون نسازیم.

این نوشتار در چهار بخش تنظیم شده؛ در بخش اول و دوم به طرح و بررسی عملكرد و وظایف خواص و عوام در صحنه ی عاشورا پرداخته و از ریشه های انحراف و خشكاندن كژروی ها سخن به میان آورده ایم. در بخش سوم به آموزه ها و و عبرت های عاشورا پرداختیم و در آخرین بخش از رسالت آگاهان و خواص و اتخاذ الگوی صحیح در تبلیغ دریچه ای گشودیم، با همه ی كاستی ها و نارسایی ها این تحقیق را به ساحت دانشوران و خوانندگان فرزانه و اهل ولا تقدیم می داریم و پنجره ی دیدگانمان را به سوی رهنمودهای سودمندتان می گشاییم. امید كه توفیق الهی در هر حال شامل حالمان گردیده و رهروی شایسته و رهپویی وارسته برای گل های همیشه معطر علوی باشیم.

با سپاس فراوان