کد مطلب:172994 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:181

حسد
از جمله رذایل اخلاقی كه كارآیی خواص را به شدت كاهش می دهد و خواص خوب را به عملكرد نادرست وامی دارد حسد است. این صفت زشت باعث می شود انسان در برابر حق تسلیم نشود بلكه دچار عصیان و سركشی شود.

كعب بن اشرف از خواص و سران یهود بنی نضیر بود. وقتی آنان از مدینه رانده شدند، به مكه آمد. در آن جا بزرگان و خواص قریش از او پرسیدند: دین ما بهتر است یا دین محمد؟ او پاسخ داد: دین شما هم بهتر است و هم قدمت تاریخی دارد، اما دین محمد جدید است. [1] .

قرآن مجید در بیان علت این داوری غیر عادلانه می فرماید:


الم تر الی الذین اوتوا نصیبا من الكتاب... یقولون للذین كفروا هولاء أهدی من الذین امنوا سبیلا... ام یحسدون الناس علی ما اتیهم الله من فضله فقد اتینا آل ابراهیم الكتاب و الحكمة... [2] ؛

آیا ندیدی كسانی را كه بهره ای از كتاب آسمانی به آنان داده شده بود ( یعنی یهودیان ) ... به كافران می گویند: شما به درستی و راستی نزدیك تر هستید تا مؤمنان ( رسول خدا و یاران او ) ، آیا از این كه آنان را از فضل خود بهره مند ساختیم، حسد می ورزند، به تحقیق كه به آل ابراهیم ( حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم ) كتاب و حكمت دادیم.

متأسفانه گاهی در میان صفوف حق نیز این رذیله ی اخلاقی سبب تفرقه و جدایی می شود. بنابراین، باید با ترك این خصیصه در رشد و تعالی فردی و اجتماعی كوشید.


[1] بحارالانوار، ج 2، ص 237 - 236.

[2] نساء (4) آيات 54 - 51.