کد مطلب:182649 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

پاسخ
با این موارد نمی توان این دیدگاه را تأیید نمود. و این موارد توان چالشگری با شواهدی كه دیدگاه مشهور را تأیید می نمایند، ندارند. زیرا در مورد شاهد اول می توان گفت تنها استبعداد است. زیرا انتقال مركز حكومت علوی از مدینه به كوفه دلیل قطعی بر همراه بودن و ملازم بودن همیشگی امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) با حضرت نیست. گرچه به صورت طبیعی آنان همراه حضرت بودند، لیكن ممكن است امام حسین علیه السلام برهه ای از پنج سال را در كوفه و برخی دیگر را در مدینه سپری كرده باشد. به خصوص در اول حكومت داری امیرالمؤمنین علیه السلام، امام حسین علیه السلام در مدینه باشد.



[ صفحه 25]



ممكن است حتی هنگام اقامت حضرت در كوفه برخی همسران وی مانند شهربانو در مدینه ماندگار باشند. و نیز ممكن است حضرت به همراه خانواده به مدینه سفر زیارتی داشته است، كه امام سجاد علیه السلام در مدینه متولد شده است، و در كوفه بزرگ شده باشد. [1] با این همه احتمال چگونه ولادت علی بن الحسین (علیه السلام) در مدینه ناممكن می باشد؟!

شاهد دیگر مانند سخن دینوری كه تنها دو پسر بچه از حادثه كربلا نجات یافته باشند كه علی بن الحسین علیه السلام كه تازه بالغ بوده و دیگری عمر بن الحسین، با سایر منابع در مورد خصوصیات ذكر شده، همخوانی ندارد. زیرا همان گونه كه در منابع دیگر آمده دوازده نوجوان به حضور یزید آورده شدند [2] و اصولا تعداد بازماندگان مرد در حادثه كربلا، دقیق مشخص نیست.

اما این كه علت كشته نشدن علی بن الحسین علیه السلام را خردسالی وی عنوان می نمایند، كه آنان حقوق افراد آسیب پذیر مانند زنان و كودكان را رعایت می نمودند، این نوعی خوش بینی به سپاه خشن عبیدالله است. زیرا عبیدالله به هیچ ارزشی پای بند نبود. برای هیچ انسانی هیچ گونه حقی را روا نمی دید. زیرا كه سپاه وی زنان و كودكان را بسیار آزردند و كودكان و نوجوانانی مانند عبدالله رضیع و عبدالله بن حسن (حدود 10 ساله) و قاسم بن حسن (حدود 13 ساله) را به شهادت رساندند.



[ صفحه 26]



كدام حقوق انسانی در حادثه دلخراش كربلا رعایت شده است كه به شمر و امثال شمر، خوش بین باشیم كه خردسالان را به قتل نمی رسانده اند؟!


[1] افزون بر همه، همان گونه كه گذشت، برخي ولادت حضرت را در سال 36 مي نگارند كه حضرت پيش از جنگ جمل و پيش از انتقال مركز حكومت علوي از مدينه به كوفه، علي بن الحسين (عليهماالسلام) در مدينه متولد شده اند.

[2] عقد الفريد، ج 5، ص 124.