کد مطلب:182656 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:259

مادر
از جانب مادر نیز علی بن الحسین علیه السلام از بانوی فرزانه و پاك دامن و شایسته ای، از تبار ایران زمین به نام «شهربانو» می باشد. وی كه پادشاه زاده بوده، به باور الهی خویش پیش از اسلام زرتشت، و در هنگامی كه همسری امام حسین علیه السلام را برگزید، به دین اسلام تشرف حاصل نمود. وی از آن شایستگی و افتخاری برخوردار بود كه همسر امامی چون سالار شهیدان، و نیز مادر امامان بعد از امام حسین علیه السلام یعنی علی بن الحسین علیه السلام تا مهدی قائم آل محمد (عج) قرار گیرد. بهره مندی از این فضیلت والا گواه بر شایستگی این بانوی مطهره می باشد كه به



[ صفحه 33]



حق نسل افتخار آمیز برای فرزندش چون سیدالساجدین علیه السلام است.

حضرت كه برترین روی زمین است، لیلدن لك خیر اهل الارض، بر تبار پاك مطهر خویش از دو جانب (پدر و مادر) افتخار می كند، انا ابن الخیرتین فخیرة الله من العرب هاشم و من العجم فارس. [1] «من فرزند دو برگزیده می باشم، از جانب عرب «هاشم» و از جانب عجم، «فارس». نسب شفاف و روشن و پاك و مطهر از افتخارات هر فرد است. انبیا و امامان همگی از تبار پاكان هستند، اصلاب شامخه و ارحام مطهره ظرفیت وجودی آنان را پدیدار ساخته است.

بر همین اساس كه نسل پاك از افتخارات افراد است، در گفتار عترت مشاهده می شود كه بر نسل پاك و شفاف خویش در برابر تبار مخالفان، افتخار می نمایند. امیرالمؤمنین علیه السلام درباره تبار خویش می فرماید، خدای سبحان تبار ما را بر سایر قریش برگزید، ان الله اختارنا علیهم. [2] «خدای سبحان ما را بر آنها برگزید.» و نیز از نسب صریح و شفاف خویش در برابر لصیق و چسبانده ی معاویه این گونه سخن می گوید، و لیس الصریح كاللصیق. [3] «نسب شفاف همانند نسب چسبانده نیست.» زیرا علی نسبش شفاف به اجداد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و قریش (نضر بن كنانه) می رسد، اما نسب معاویه، به امیه می رسد كه پسر عبدالشمس نبوده است، پسر خوانده وی بوده است. [4] كه بنی امیه در واقع قریشی نیستند!



[ صفحه 34]




[1] بصائر الدرجات، ص 335، كافي باب مولد علي بن الحسين (عليه السلام).

[2] نهج البلاغه، خ 33، ص 34.

[3] همان، نامه 17، ص 281.

[4] سفينه البحار، ج 1، 46، اسدالغابه، ج 5، ص 220.