کد مطلب:187837 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:294

پیشگفتار
به نام هستی بخش جهان آفرین

شكر و سپاس بی منتها، خدای بزرگ را، كه ما را از امت مرحومه قرار داد و به صراط مستقیم، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین هدایت نمود.

بهترین تحیت و درود بر روان پاك پیامبر عالی قدر اسلام صلی الله علیه و آله، و بر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، مخصوصاً پنجمین خلیفه بر حقش حضرت ابو جعفر، امام محمد باقر علیه السلام.

و لعن و نفرین بر دشمنان و مخالفان اهل بیت رسالت كه در حقیقت دشمنان خدا و قرآن هستند.

نوشتاری كه در اختیار شما خواننده گرامی قرار دارد برگرفته شده است از زندگی سراسر آموزنده هفتمین ستاره فروزنده و پیشوای بشریت، و پنجمین حجت خداوند برای هدایت بندگان.

آن انسان برگزیده بر حق، كه جامع تمام علوم و فنون بود و مخزن اسرار و حكمت ها و معارف الهی گشت و لقب «باقرالعلوم» را به خود اختصاص داد.

و حضرت رسول صلی الله علیه و آله توسط یكی از اصحاب و یاران با وفایش به نام جابر بن عبدالله انصاری، سلام محبت آمیز خود را به پنجمین حجت و خلیفه بر حقش حضرت باقرالعلوم رساند.

همچنین آن حضرت ضمن بشارت بر ولادت سعادت بخش آن شخصیت جهانی علم و دانش و این كه او پنجمین امام و خلیفه بر حق می باشد، فرمود:

خداوند متعال نور حكمت و تأویل و تفسیر احكام شریعت را به وجود پربركتش عطا نموده است كه می تواند تمام علوم و فنون را در تمام جهات تشریح و تحلیل نماید.

بر همین اساس نام او را محمد باقرالعلوم تعیین نمود، ملائكه ی عرش الهی به وسیله نور وجودش مأنوس خواهند بود.

و احادیث قدسیه و روایات متعدد در منقبت و عظمت آن امام مظلوم، با سندهای متعدد در كتاب های مختلف، وارد شده است.

و این مختصر ذره ای از قطره اقیانوس بی كران فضائل و مناقب و كرامات آن امام والامقام می باشد.

كه برگزیده و گلچینی است از ده ها كتاب معتبر [1] در جهت های مختلف - عقیدتی، سیاسی، عبادی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، تربیتی،... - خواهد بود.

باشد كه این ذره دلنشین و لذت بخش مورد استفاده و افاده عموم علاقمندان، مخصوصاً جوانان عزیز قرار گیرد.

و ذخیره ای باشد «لیومٍ لاینفع مالٌ ولابنون إ لا من أتی الله بقلبٍ سلیمٍ لی ولوالدی ولمن له علی حق»، انشاء الله تعالی.

مؤ لف


[1] فهرست نام و مشخصات بعضي از كتابهائي كه مورد استفاده قرار گرفته است در آخرين قسمت جلد دوم اين مجموعه نفيسه موجود مي باشد.