کد مطلب:210648 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:144

سحاب
و هو الذی یریكم البرق خوفا و طمعا و ینشی ء السحاب الثقال

آیه 13 سوره 13

آن خداوند است كه به شما برق را نشان می دهد تا بیمناك سازد و در عین حال طمع به تسخیر آن پیدا كنید و به وجود می آورد ابرهای بارنده را كه سنگین و باردار از آب است.

خداوند برای غسل دادن و شستن ظاهر مواد موجوده عالم باد را مأمور حركت سحاب می فرماید تا از سواحل دریاها آب بردارند و به صورت غربال آب را فروریزند و ملائكه را دستور می فرماید تازیانه های سخت بر پیكر ابرها بزنند تا برق بجهد و ابرها را به وسیله برق بالا می برد تا بر همه جا استیلا یابد.

در مجمع البحرین گوید:

سحاب به فتح (س) ابر آبدار را گویند كه باران ببارد روز ابری یعنی روز بارانی و سحاب ابر حامل باران را گویند و برق ها موجب حركت باران می گردد.

سحاب به فتح غیم است ابر بارنده است.

سحاب ابر پوشنده را و چیز طولانی را گویند.

و هو الذی یرسل الریاح بشرا بین یدی رحمته حتی اذا اقلت سحابا ثقالا سقناه لبلد میت فانزلنا به الماء فاخرجنا به من كل الثمرات كذلك نخرج الموتی لعلكم تذكرون.

آیه 55 سوره 7

آن خداوند است كه بادها را برای بشارت خلق در پیشگاه خود چشم بر حكم و گوش بر فرمان نگاه داشته تا مژده رحمت خود را به هر كجا بخواهد برسانند و چون فرمان دهد بادها ابرها را به آب گرانی - باردار بلند كنند و به سوی شهری كه مأموریت دارند پیش برانند پس ما هستیم كه به آب باران به وسیله باد و ابر از زمین های مرده انواع میوجات رنگارنگ و گلها و حبوبات می رویانیم و به همین روش مرده ها را زنده می كنیم كه به حساب آنها رسیدگی شود.



[ صفحه 81]



و تری الجبال تحسبها جامدة و هی تمر مر السحاب صنع الله الذی اتقن كل شی ء انه خبیر بما تفعلون.

كوه ها را می بینی تو می پنداری آنها ساكن و آرام و ساكت و بی حركت می باشند ولی آنها مانند ابر در حركت هستند.

این قدرت پروردگار است كه كار و صنعت خود را چه سان محكم و استوار ساخته كه عقل ها حیران می گردد و او به همه كارهای خلق خود خبیر و مطلع است.

او كظلمات فی بحر لجی یغشیه موج من فوقه موج من فوقه سحاب ظلمات بعضها فوق بعض

صور آیه 40 سوره 24

یا مثل تاریكی های دریای عمیق و ژرفی كه به موجی پوشیده شده و از بالای آن موج موج دیگر است و بالای آن ابر تاریكی است كه برخی بالای برخی و تاریكی بالای تاریكی است بیان این طبقات جوی را تشبیه به اعمال كفر فرموده كه در آیه قبل كار آن ها چون سراب می نماید.

در این آیه مراد از ابر تاریكی سحاب است كه سحاب ابرهای تاریك را می گویند.

والله الذی ارسل الریاح فتثیر سحابا فسقناه الی بلد میت فاحییناه به الارض بعد موتها كذلك النشور

آیه 10 فاطر

آن خداوند است كه بادها را مأمور برانگیختن ابرها نموده پس ما ابر باردار را به سوی زمین های مرده سوق دادیم و زنده نمودیم زمین را پس از مردنش و همچنین حشر مردم بدین روش خواهد بود.