کد مطلب:211226 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:199

پیشگفتار
بسم الله الرحمن الرحیم

درود بی حد و حصر بر بزرگترین منجی عالم بشریت حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم و تحیت بی شمار بر روان پاك ائمه ی اطهار و عترت پیغمبر خدا كه معلم و مربی جامعه ی بشر عموما و شیعه امامیه اثنی عشریه خصوصا بوده اند.

صلوات زاكیات بر مغز متفكر عالم تشیع كاشف علوم و حقایق حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهم السلام باد كه بساط علوم اسلامی را پی ریزی كرده و سفره ی دانش و بینش را گسترده و به رایگان در اختیار علاقمندان و دانشجویان و دانش پژوهان جهانی قرار داده است.

شكر و سپاس بر استاد و معلم و مربی بزرگ كه در مكتب جعفری شاگردانی تربیت نموده كه هر یك آنان رهبر و راهنما و مربی و معلم بزرگ علوم و فنون متنوع دانشگاه اسلام شدند رحمت و درود بر روان آنان باد كه ابواب علوم و دانش و بینش را به روی مردم دانش طلب دنیا گشودند و عملا فضلی را با فضیلت به مردم دنیا به رایگان آموختند و از این راه چون هدف خدا بود طرفی از دنیا نبستند.

هزاران ثواب و جزای نیك و پاداش خیر بر روان پاك معلمین و آموزگاران مكتب جعفری باد كه در هر گوشه ای از دنیا و كرانه ای از زمین بشر را به تمدن علمی و مقام رفیع دانش و بینش و مكارم اخلاقی رسانیدند.

و مخازن علم و منابع بینش و دانش و مفاتیح تحقیق و كاوش را در اختیار علاقمندان قرار دادند.

اگر به دیده ی انصاف فرهنگ و دانش و بینش و مكارم اخلاقی مكتب جعفری یعنی علوم علوی و تعلیمات اهل بیت را از فرهنگ جامعه كنونی بشر جدا كنیم و دانشگاه قرآن و عترت را از فرهنگ كنار بگذاریم خواهیم دید كه چیزی اقناع كننده برای رشد عقلی و رقاء و ارتقاء علمی آدمیان باقی نخواهد ماند. زیرا این همه علم بنای آخور است و هر روز با تجارب كاشفین دنیا سبك آن و چهره ی آن و تاكتیك علوم دنیا عوض می گردد جامعیت علوم اسلامی و لذت و نشاط و فرح و انبساط و رضا و تسلیم آدمی برابر منطق مسندل روح بخش علوم انسانی در هیچ مكتب و فرهنگی مانند مكتب جعفری وجود ندارد.



[ صفحه 1]



اسلام است كه آنچه بشر نیازمند به آن است تعلیم می دهد و تأمین و تضمین می كند.

بیست سال از چاپ اول این كتاب می گذرد كه هر روز خوانندگان و علاقمندان مطالبه می نمایند و پاسخ این است كه تمام شده است، در طول این مدت زندگانی چهارده معصوم كه به سبك نوی نوشته شده و از كشورهای دیگر اجازه گرفتند و به زبان فرانسه و انگلیسی و هندی ترجمه نموده اند و به سبب مشكلاتی تجدید این كتاب میسر نشد.

اخیرا آقای محمد عالمگیر مؤسس نشر محمدی كه از علاقمندان مكتب جعفری می باشند تقاضای تجدید چاپ آن را نموده كه با تجدید نظر در اختیار مشارالیه گذاشته شد تا تشنه گان وادی علم و دانش را از سرچشمه علوم جعفری سیراب گردانند.

این كتاب مشحون پرمحتوای علوم مكتب جعفری است كه فشرده از بیش از سه هزار مجلد كتاب است و بدین صورت تقدیم خوانندگان می گردد.

به همان اندازه كه ابعاد امامت و علم گسترده و بی نهایت است فصول و ابعاد این كتاب نیز بی نهایت است ولی چون كسی قادر نیست همه ی ابعاد امامت و علم را در صفحات كتاب تجلی دهد زیر یك بعد آن حال است نه قال لذا این كتاب به منزله فهرست و مفتاح سخن از عصر امام جعفرصادق روحی فداه می باشد كه ما لا یدرك كله لا یترك كله.



آب دریا را اگر نتوان كشید

پس به قدر تشنگی باید چشید



نویسنده برای تشحیذ افكار خوانندگان مكتب جعفری به صورت براعت و استهلال مطالبی كه می توان از درس و بحث و آموزش امام صادق علیه السلام بهره مند شد با جمال و به طور فهرست بیان نموده و كلید فهم سخن را به دست توانای خوانندگان عزیز می دهم شاید به قدرت علمی و كاوش و كوشش خود گنجهای نهفته فراوانی را از بیان امامت كشف نمایند و فرا راه مردم دانش پژوه قرار دهند.