کد مطلب:223489 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:239

میلاد
نجمه خاتون می فرماید: وقتی (به فرزند امام رضا علیه السلام) حامله شدم، هرگز سنگینی این حمل را حس نكردم. و به هنگام استراحت، صدای ذكر خدا را به تسبیح و تهلیل و تمجید [1] از اندرونم می شنیدم، كه مرا به شگفتی می افكند. وقتی بیدار می شدم، چیزی نمی شنیدم. هنگامی كه حملم را بر زمین نهاد، دیدم كه نوزاد، دست خود را بر روی زمین نهاد، سر را به سوی آسمان برداشت، و لبانش را حركت داد، گویی كه صحبت می كند.

در این هنگام، پدرش حضرت موسی بن جعفر علیه السلام آمد، و به من فرمود: «ای نجمه! كرامت پروردگاری بر تو گوارا باد». آنگاه نوزاد را در جامه ی سفیدی پوشاند. در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. و آب فرات خواست و به آن آب، كام



[ صفحه 6]



او را برداشت. سپس نوزاد را به من برگرداند و فرمود:

«او را بگیر، كه حجت خدا را در روی زمین خواهد بود». [2] .

امام رضا علیه السلام بنابر قول معروف، در یازدهم ذیقعده سال 148 هجری قمری در شهر مقدس مدینه، در خانه ی نورانی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام متولد شد. نام گرامی مادر حضرتش را ام ولد، نجمه، نوبیه و تكتم نیز گفته اند.

نام حضرتش از سوی پروردگار متعال توسط پدر بزرگوارشان، «علی» نهاده شد، ایشان پس از امیرالمؤمنین و امام سجاد، سومین امامی بود كه خدایش «علی» نام نهاد. صلوات الله علیهم اجمعین.


[1] تسبيح: سبحان الله. تهليل: لا اله الا الله. تمجيد: العظمة لله.

[2] كتاب عيون اخبار الرضا عليه السلام ج 1 ص 20.