کد مطلب:223490 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:252

رضا
بزنطی گوید: به امام جواد علیه السلام عرض كردم: برخی از مخالفین شما تصور می كنند. كه ملقب شدن پدرتان به رضا از سوی مأمون بوده است، به آن جهت كه پدرتان به ولایتعهدی مأمون راضی گردید.



[ صفحه 7]



حضرت جواد علیه السلام فرمودند:

به خدا سوگند، دروغ گفتند و مرتكب گناهی بزرگ شدند كسانی كه درباره ی پدرم چنین مطلبی گفته اند. بلكه علت حقیقی مطلب، این است كه خدای تعالی او را رضا نامید. از آن رو كه مخالفان وی نیز - همانند موافقانش - از او راضی بودند. [1] .

بنی عباس، قیام خود علیه بنی امیه را با شعار «الرضا من آل محمد» آغاز كردند. و بسیاری از افراد ساده لوح را به همین شعار فریب دادند. آنها با تفسیر غلط از «آل محمد» - كه ویژه ی خودشان بود - ادعا می كردند كه رضای اهل بیت را می جویند، در برابر بنی امیه كه دشمن اهل بیت هستند. خلفای بنی عباس با همین عوام فریبی، وقتی كه خبردار شدند لقب امام هشتم، از جانب خدای متعال، «رضا» تعیین شده، آن حضرت را با به ولایتعهدی فراخواندند. و چنان وانمود كردند كه این لقب را، بنی عباس به حضرتش داده است.



[ صفحه 8]



می بینیم كه در این حدیث، امام جواد علیه السلام به این دروغ بنی عباس پاسخ می دهد. و بر این مطلب تأكید می كند كه نام و لقب امام رضا - همچون دیگر امامان معصوم علیهم السلام - به تعیین الهی است، نه به دست اشخاص، آن هم اشخاص پلیدی همچون خلفای بنی عباس.


[1] عيون اخبار الرضا عليه السلام شيخ صدوق ج 1، ص 13 بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 49، ص 4.