کد مطلب:223655 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:254

گناباد
حدود: گناباد كه شامل یك قسمت از شهرستان فردوس نیز می باشد محدود است از شمال به تربت حیدریه و كاشمر و از جنوب بدهستان القور و كویر طبس - از مشرق به قاینات - از مغرب به طبس.

شهر گناباد

گناباد با اینكه از شهرهای قدیمی ایران محسوب می شود در این اواخر بنام جویمند موسوم بوده و مجددا نام او را به گناباد تغییر داده اند و شهر مزبور بر سر راه مشهد به بیرجند و مشهد به طبس و یزد واقع تا مشهد 286 كیلومتر و تا بیرجند 212 كیلومتر و تا طبس 318 كیلومتر فاصله دارد.

شهر قدیمی گناباد شهرت تاریخی دارد و راجع بآن در كتاب نزهة القلوب چنین نوشته شده «جنابد در تلفظ گنابد گویند شهری كوچك است بهتر از خور و چند موضع توابع دارد و او را قلعه ایست كه پسر گودرز ساخته است و حصاری محكم دارد چنانكه از بالای آن تل ریگ و تا غایت ودیه ها و ولایتها مجموع در نظر باشد اما هرگز آن ریگ در باغات نمی آید و آبش از كاریز است و چهار فرسنگ درازای كاریز است و چاه آن تخمینا هفتصد گز باشد و چند موضع باشد و از توابع آنست و مجموع را آب از كاریز و بیشتر كاریزها هم چنین عمیق باشد و كاریزها از طرف جنوب بشمال می رود و دو قطعه بر دو طرف آن است كه یكی از قلعه خواشیر گویند و یكی را قلعه در جان حاصلش غله و میوه و ابریشم نیكو و فراوان باشد.



[ صفحه 41]



در كتاب معجم البلدان نیز چنین نوشته شده «جنابد بضم اول ناحیه ای از نواحی نیشابور و غالب آنرا از نواحی قهستان و از اعمال نیشابور می دانند و آنرا گنابد می خوانند». [1] .

شهر فعلی گنابد چندان ترقی ننموده و فقط دارای یك خیابان جدید الاحداث است و یك بیمارستان 30 تخت خوابی و یك دبیرستان و دو دبستان در آنجا دایر می باشد و آب مشروبی شهر از دو رشته قنات تأمین می شود و جمعیت آن 5135 نفر است از ابنیه قدیمی مسجد جامع شهر معروف و تاریخ بنای آنرا بقرن هفده هجری نسبت می دهند و كتیبه هائی بخط كوفی دارد ارگ دولتی نیز از بناهای زمان صفویه است و در 30 كیلومتری جنوب غربی گناباد محلی است بنام ارگ فرود كه آبشارهای متعدد دارد و اهل محمد می گویند كه در محل مزبور كه در بالای كوه شده غار قدیمی وجود دارد.


[1] معجم البلدان حرف ج ص 141 ج 3.