کد مطلب:224005
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:119
تشریع
از شریعه مشتق و منظور هدایت افكار است و سیر آب ساختن مردم بآب حیات است.
و دین را مشرعه گویند بدین جهت كه همه خلق را بتمام معانی سیرآب می نمایند و آب حیات جاودانی می بخشد.
[ صفحه 394]
احكام تشریعی بدین معناست كه وسایل سیرآب نمودن از شریعت زندگانی معنوی و ابدی است.
و تكامل انسان جز از راه تشریع و اجرای احكام شریعت میسر نیست چنانچه اخبار بسیاری حاكی این حقیقت است كه هر مسلمان غیر از راه شریعت بپیماید زیاد دیده است اول شریعت و بعد طریقت و سپس حكمت و معرفت حقیقی.
بهمین جهت امام علیه السلام بحث تشریع را بیش از سایر نكات مورد توجه قرار داد.
پس در این رساله امام علیه السلام اول سخن از فرایض و حقوق كه باصول دین تعبیر شده بیان فرمود پس از آن وظایف و اعمال مؤدی بكمال را تعبیر بفروع دین است و هر بشری در مسیر زندگی خواه ناخواه بماهیت این روش پرورش نیازمند است دستور تكامل را داده است.
سپس درباره ی اخلاق عملی و علمی كه گفتن و شنودن و رفتار و كردار اجتماعی است شرایط نیل بكمال را تعلیم فرموده است.
توحید و نبوت - قرآن و ولایت امامت از مبانی اصول و فرایض عقیده است كه بین مبداء و معاد می باشد.
وضو - غسل - نماز - زكوة - خمس - حج - جهاد - امر بمعروف - نهی از منكر تقیه تولی و تبری از فروع و فرایض عملی است.
نكاح - طلاق - توجه بمأكول و مشروب حلال و حرام و انفاق و اكرام و اطعام و احترام طبقات مختلف بشری - با قید ایمان و عقیده و رعایت حقوق طبقات مختلف والدین و اقربا و خویشان و ذوی القربی و معلم و همسایه و مبادرت بنیكوئی با آنها و احتراز از بدی و رذایل و دفاع اخلاقی وظیفه هر انسان خردمندیست.
در این اصول و برنامه شرقی و غربی و شمالی و جنوبی، زرد و سرخ و سفید و سیاه همه یكسان هستند. جنس و نوع - فصل - در پیشگاه این برنامه در یك صف می باشند.
هر بشری این برنامه را باجرا بگذارد و باخلاص نیت مبادرت بعمل نماید سعادتمند و رستگار و مسلمان حقیقی خواهد بود.
هر انسانی كه برنامه اسلام و آئین نامه رضوی را وجهه خود قرار دهد بدون تردید بسعادت مطلوب موعود خود نائل می گردد.
[ صفحه 395]
ما در این رساله مواد آئین نامه رضوی را كه سرمایه سعادت انسانی است باجمال بیان می كنیم و گرنه باید در اطراف آن كتابها نوشت.