کد مطلب:231 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:428

نفاس
(مسأله 537) از وقتی كه اولین جزء بچّه از بدن مادر بیرون می آید، هر خونی كه زن می بیند، اگر پیش از ده روز یا سرِ ده روز قطع شود، خون نفاس است و زن را در حال نفاس، «نُفَساء» می گویند.



(مسأله 538) خونی كه زن پیش از بیرون آمدن اولین جزء بچّه می بیند، نفاس نیست.



(مسأله 539) لازم نیست كه خلقت بچّه تمام باشد اما اگر خون بسته ای از رحم زن خارج شود و خود زن بداند یا چهار نفر قابله یا متخصص مورد وثوق بگویند كه اگر در رحم می ماند انسان می شد، در صورتی خون نفاس است كه عرفاً زاییدن صدق كند وگرنه صدق حكم نفاس بر آن مشكل است.



[93]

(مسأله 540) ممكن است خون نفاس بیشتر از یك لحظه نیاید ولی بیشتر از ده روز نیز نمی شود.



(مسأله 541) هرگاه شك كند كه چیزی سقط شده یا نه، یا چیزی كه سقط شده اگر می ماند انسان می شد یا نه، لازم نیست وارسی كند، و خونی كه از او خارج می شود شرعاً خون نفاس نیست.



(مسأله 542) توقف در مسجد و رساندن جایی از بدن به خط قرآن و اعمال دیگری كه بر حائض حرام است، بر نُفَساء نیز حرام است و آنچه بر حائض واجب و مستحب و مكروه است، بر نفساء نیز واجب و مستحب و مكروه می باشد.



(مسأله 543) طلاق دادن زنی كه در حال نفاس می باشد، باطل است و نزدیكی كردن با او حرام می باشد و اگر شوهر با او نزدیكی كند، احتیاط واجب آن است كه به دستوری كه در احكام حیض گفته شد كفاره بدهد.



(مسأله 544) وقتی زن از خون نفاس پاك شد، باید غسل كند و عبادت های خود را بجا آورد و اگر دوباره خون ببیند، چنانچه مجموع روزهایی كه خون دیده و روزهایی كه در وسط پاك بوده، ده روز یا كمتر از ده روز باشد، تمام آن نفاس است و اگر در روزهایی كه پاك بوده روزه گرفته باشد، باید قضا نماید.



(مسأله 545) اگر زن از خون نفاس پاك شود و احتمال دهد كه در باطن خون باشد، باید مقداری پنبه داخل فرج نماید و كمی صبر كند و آن را بررسی نماید، و اگر معلوم شود كه پاك شده، برای عبادت های خود غسل كند.



(مسأله 546) اگر خون نفاس زن از ده روز تجاوز كند، چنانچه در حیض عادت داشته باشد، به اندازه روزهای عادت او نفاس و بقیّه آن استحاضه است. و اگر عادت نداشته باشد، تا ده روز آن نفاس و بقیّه استحاضه می باشد. و احتیاط مستحب آن است كسی كه عادت دارد، از روز بعد از عادت و كسی كه عادت ندارد، بعد از روز دهم تا روز هیجدهم زایمان، اعمال استحاضه را بجا آورد و اعمالی را كه بر نفساء حرام است ترك كند.



(مسأله 547) زنی كه عادت حیض او كمتر از ده روز است، اگر بیشتر از روزهای عادت خود خون نفاس ببیند، باید به اندازه روزهای عادت خود را نفاس قرار دهد و بعد از



[94]

آن تا روز دهم می تواند عبادت را ترك نماید یا كارهای مستحاضه را انجام دهد ولی، ترك كردن عبادت به مدّت یك یا دو روز خیلی خوب است; پس اگر از ده روز بگذرد، روزهای عادت او نفاس و بقیّه استحاضه است و اگر عبادت را ترك كرده، باید آن را قضا كند.



(مسأله 548) زنی كه در حیض عادت دارد، اگر بعد از زایمان تا یك ماه یا بیشتر از یك مـاه پی در پی خون ببیند، به اندازه روزهای عادت او نفاس است و ده روز از خونی كه بعد از نفاس می بیند، اگرچه در روزهای عادت ماهانه اش باشد، استحاضه است; مثلاً زنی كه عادت حیض او از بیستم هر ماه تا بیست و هفتم آن است، اگر روز دهم ماه زایید و تا یك ماه یا بیشتر پی در پی خون دید، تا روز هفدهم نفاس و از هفدهم تا ده روز ـ حتی در روزهای عادت خود كه از بیستم تا بیست و هفتم است ـ استحاضه می باشد و بعد از گذشتن ده روز، اگر خونی كه می بیند در روزهای عادت او باشد، خون حیض است، چه نشانه های حیض را داشته باشد و چه نداشته باشد و اگر در روزهای عادت او نباشد، اگرچه نشانه های حیض را داشته باشد، باید آن را استحاضه قرار دهد.



(مسأله 549) زنی كه در حیض عادت ندارد، اگر بعد از زایمان تا یك ماه یا بیشتر از آن خون ببیند، ده روز اوّل آن نفاس و ده روز دوم آن استحاضه است و خونی كه بعد از آن می بیند، اگر نشانه های حیض را داشته باشد، حیض و گرنه آن نیز استحاضه می باشد.