کد مطلب:231294 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:320

توضیح
از این احادیث مطالبی استفاده میشود:

1- كانت من افضل النساء فی عقلها و دینها، ما رأیت جاریة قط افضل منها، و لست اشك ان الله تعالی سیطهر نسلها، فانها سیولد له منها خیر اهل الارض:

از این جملات معلوم میشود كه: این جاریه از نظر فطرت و استعداد ذاتی، و هم از لحاظ عقل و فهم و تشخیص خیر و صلاح، و باز از جهت عبادت و خضوع در مقابل احكام دینی، و همچنین از قسمت فضیلتهای انسانی و صفات برجسته نفسانی: در مرتبه اعلا و ارفع و كاملی بوده است.

البته مادر محل رشد فرزند است، و رشد و تربیت لازمست در محیط سالم و پاك و متناسبی صورت بگیرد، مخصوصا اگر زمینه برای تربیت فرزندی چون امام باشد.

2- تكتم: بصیغه مضارع مجهول، و تسمیه باین كلمه بلحاظ مكتومه بودن مقامات او در خارج است، و نام گذاری با صیغه های مضارع متداول در میان عرب بوده است.

3- علی بن میثم: از اطلاع دقیق او از خصوصیات اهل بیت (علیه السلام) كشف میكند از قرب و منزلت او.

4- جاریة مولَّده: جاریه ای است كه در محیط عرب متولد و تربیت پیدا كند، و



[ صفحه 13]



اصالت عربی نداشته باشد.

و ظاهرا در ایام اسارت باسم تكتم خوانده شده، و سپس در خانه حمیده مصفاة بنام نجمه، و بعد از وضع حمل طاهره شده است. و القاب دیگر هر كدام بمناسبتی اطلاق میشده است.

5- اشترت حمیدة المصفاة: حمیده از اهل آفریقا و بربر، و گفته شده است كه از اهل اندلس و دختر صاعده بوده است.

و او را نماینده حضرت باقر (علیه السلام) به هفتاد دینار طلا از برده فروش خریده و سپس او را به فرزندش حضرت صادق (علیه السلام) تزویج كرده، و فرمود: بهترین اهل زمین از او متولد خواهد شد. رجوع شود به رجال ممقانی - ( الكنی ص 76- حمیده بربریه ) و بحارالأنوار - ( تاریخ امام موسی علیه السلام ).



[ صفحه 14]