کد مطلب:231296 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:316

توضیح
نصوصی كه دلالت میكند بمقام خلافت آنحضرت زیاد است، و ما بهمین دو حدیث اكتفاء كرده، و مقداری توضیح میدهیم:

1- هومنی بمنزلتی من أبی: اشاره میشود بمقام معنوی و روحانی آنحضرت كه خلافت باشد از پدر بزرگوارش، چنانكه پدرش مقام خلافت را از امام سابق داشت، تا برسد برسول اكرم.

2- من اطاعه رشد و من عصاه كفر: اینجمله نتیجه مقام منزلت است. و لزوم اطاعت و كفر در عصیان: كشف میكند از مقام خلافت و جانشینی از رسالت، و ملازمه فیما بین كفر بولایت و كفر برسالت، چنانكه كفر برسالت ملازم است با كفر به پروردگار متعال. و اگر نه: هرگز عصیان مطلق دلالت بر كفر نمیكند .



[ صفحه 19]



3- و غیاثها و علمها و نورها: صفاتیكه در این حدیث ذكر میشود، منطبق بصفات امامت و خلافت است، زیرا پیغمبر اكرم و خلیفه الهی هستند كه پناهگاه امت و نور هدایت و سلوك بندگان خدا و مظهر علوم و معارف الهی میباشند، و همچنین صفات دیگریكه ذكر شد - قوله حكم و صمته علم - الحدیث.

البته باید توجه شود كه: امام پناهگاه صد در صد امت است از لحاظ معنوی و روحانی و در معارف و حقائق و كشف معضلات در سلوك بسوی لقاء پروردگار متعال، و إفاضه برای أرواح مستعده و دستگیری آنان در مراحل سیر و تهذیب نفس.

و اما از لحاظ مادی: حكم و حكومت و قانون و اجرای عدالت و ارشاد و هدایت و ولایت مطلق با او و حق او است، و اینمعنی در حدود امكانات و نبودن موانع صورت عمل میگیرد.

4- یحقن الله به الدماء: اختلافات و دشمنیها و خونریزیها و جنگهایی كه از جانب علویین و حكومتهای ظالم بوجود آمده، و پیوسته موجبات اضطراب و وحشت و بیخانمانی و كوچ و غربت و خوف خانواده های علویین بود، در اثر وجود عالم و محیط و مدبر، و در تحت ولایت و پیشوایی امام كه باقتضای سیاست روز مورد توجه خلفای جور قرار میگرفت: برطرف گردید.

و در نتیجه خانواده های علوی در هر شهر و محلی بودند: بامن خاطر و آسایش فكر و خوشی در زندگی امرار معاش كردند.

5- قوله حكم و صمته علم: حكم مصدر و بمعنی قضایی است كه قاطع و از روی قطع و یقین باشد، و اعم است از احكام شرعی یا عرفی یا مربوط بحقائق و معارف الهی، و صمت مصدر و در مقابل نطق و تكلم است، و تكلم بیجا و صمت



[ صفحه 20]



بیجهت هر دو قبیح است، و صمت باید روی برنامه علم و صلاح و معرفت باشد، نه جهل و غفلت.



[ صفحه 21]