کد مطلب:231309 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:309

توضیح
نور ذات الهی نافذ و لطیف و نامحدود است، و هرگز جسم كثیف یا لطیفی و بلكه هیچگونه وجودی از هر عالمی باشد: حائل و مانع از نفوذ و بسط و سریان نور لایتناهی او نخواهد بود.

نور وجود او حتی باعماق دریاهای ژرف، و داخل سنگهای بزرگ و سفت، و خلل ظلمات، و فرج كوهها و زمین و آسمانها، و موجودات همه عوالم سفلی و علوی: نفوذ و احاطه پیدا میكند.

امروز ما اشعه ایكس را با چشم خود مشاهده میكنیم كه باكثر مواد و ذوات اشیاء جسمانی نفوذ كرده، و درون و ذرات داخلی آنها را برای ما قابل رویت و عكسبرداری میكند.

و بالاتر از آن: نور روحانی نفس و در نتیجه نفوذ و علم شهودی است كه باندرون بدن و بلكه باشیاء و مكانهای بسیار دور احاطه پیدا كرده و چون روبروی چشم بدید یقینی و شهودی آنها را مشاهده میكند. این انوار نمونه بسیار كوچك و محدودی است از بسط و نفوذ و احاطه نور نافذ و محیط غیر متناهی پروردگار متعال.

خداوند متعال میفرماید: ما یكون من نجوی ثلثة إلا هو رابعهم و لا خمسة الا هو سادسهم و لا أدنی من ذلك و لا اكثر الا هو معهم أین ما كانوا - 7 -58، و هو معكم این ما كنتم و الله بما تعلمون بصیر 4:57.



[ صفحه 82]



پس درباره نور محیط و نامحدود پروردگار متعال هرگز چنین تصوری نمیشود كرد كه: آن نور از یكجهت محدود باشد، و یا در نقطه ای زمانی یا مكانی محیط و نافذ نباشد، و یا باندرون چیزی نفوذ نكند.

و اما تعبیر به جلیس من ذكرنی: بلحاظ جانب ذاكر است، یعنی ذاكر باید توجه داشته باشد كه همیشه و در همه جا خداوند با اوست.



[ صفحه 83]