کد مطلب:231312 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:296

توضیح
كشف: برطرف كردن پوشاك از چیزی تا ظاهر شود آن چیز.

ساق: چیزیكه با آن سیر و راه رفتن حاصل میشود.

إدماج: داخل كردن و پیچاندن.

أصلاب: جمع صلب بمعنی پشت انسان كه سخت و محكم است.

در اینمورد مطالبی را لازم است توضیح بدهیم.

1- ساق: در ظاهر عضو قدم است كه با آن سیر و حركت میشود، و آن از ماده سوق بوده، و بمعنی چیزیرا از پشت سیر و حركت دادن است، خواه در امور مادی باشد یا معنوی .

و ساق بمناسبت ألف عضو یا آنچیزیستكه بوسیله آن سیر و سوق متحقق گردد، در امور مادی باشد یا روحانی .

و همینطوریكه ساق در عالم ظاهر در سوق به خیر و صلاح و نجات، و یا در سوق به شر و فساد و گرفتاری استعمال میشود: در عالم روحانی نیزبا ساق معنوی بسوی هدایت و سعادت و نور، و یا بسوی ضلالت و شقاوت و ظلمت سیر و حركت میشود.

و چون بوسیله ساق برنامه حركت بسوی هدف مادی و حب دنیا و شهوات و زینتهای آن، و یا بسوی روحانیت و محبت بعوالم نور وحقیقت و حیات معنوی، معلوم و شناخته میشود: از اینجهت آن مورد توجه و میزان سعادت و شقاوت قرار میگیرد.

2- كشف: بر طرف كردن حجاب و غطاء است تا واقعیت و خصوصیات ساق



[ صفحه 94]



روشن و معلوم گردد.

و در كشف از ساق: پایه و بنیاد حركت و سوق معلوم و ظاهر شده، و روشن گردد كه سوق و سیر او روی پایه حق و نور بوده، و یا روی پایه باطل و ظلمت و انحراف و ضلال .

3- و یدعون الی السجود: سجود عبارت از كمال خضوع است، بطوریكه در ظاهر و باطن اثری از خودنمایی و أنانیت باقی نماند.

سجود علامت عبودیت و تسلیم بودن و اطاعت است، و چون سجود متحقق شود: استكبار و خودبینی و تمرد و طغیان و خلاف و عصیان و كفر و فسق و انحراف منتفی خواهد شد، و از این لحاظ بهترین تعبیر در مقام عبودیت و اطاعت همان سجود باشد.

4- فلایستطیعون السجود: آری افرادیكه قلوبشان در استكبار و أنانیت و ظلمت و حب دنیا و شهوات باشد: استطاعت حالت عبودیت و سجود پیدا نخواهند كرد، و همینطوریكه در دنیا نمیتواند در اطاعت و تسلیم و سجده باشند: در آخرت نیز كه كشف سرائر و بواطن میشود، چنین حالتی پیدا خواهند كرد.

5- حجاب من نور یكشف: در عالم ماوراء ماده هر چه تصور شود، از سنخ آن عالم بوده و نمیتواند مادی باشد .

توضیح اینكه انسان در سلوك الی الله چون از مراحل عوالم ماده و دنیا و تمایلات مادی گذشت، سیر او در عوالم ماورای ماده قرار گرفته، و سیر من الخلق الی الحق منتهی خواهد شد به سیر بحق فی الحق، و در این مراحل حجابها بتناسب آن منازل لطیفتر و نورانی خواهد بود. و در این مرحله: حجابهای نورانی



[ صفحه 95]



كه مانع از لقاء و اخلاص كامل است پیدا شود، چون صفات و اسماء الهی و صفات فعل و خلق پروردگار متعال - چنانكه در باب پنجم گذشت .



[ صفحه 96]