کد مطلب:231320 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:305

توضیح
سخر و سخر: حكمی است قولا یا عملا كه بر سبیل قهر و تذلیل باشد.

هزء و استهزاء: مطلق تحقیر و اهانت طرف است بدون نظر دیگر.

مكر: تدبیر و نقشه بر ضرر رسانیدن است بدون اعلام بطرف.

خدعة: چیزیرا كه باید ظاهر شود اخفاء كردن است. مخادعة: ادامه دادن در پنهان داشتن امریكه باید ظاهر شود.

خداوند متعال بذاته و لذاته رحیم و خیرخواه و مهربان و صاحب فضل و احسان است، او رحمن و رؤوف و عدل و عفو و كریم و وهاب وناصر و بر و دود وقادر و عالم است.

و هرگز امكان ندارد از او ابتداءا تحقیر و تذلیل و اهانت و اضرار و ظلم و تدبیر سوء و تقدیر خلاف عدل، و امساك از فیض و رحمت و كرم، و اخفاء عمل یا نیت ضعیفی: ظاهر گردد. زیرا او بذاته غنی مطلق و قادر مطلق است، و هیچگونه احتیاج و فقر و ضعفی در او نباشد، و همه عوالم تحت نظر و اختیار او است، و منشأ آن أعمال و داعی بر این امور فقر و احتیاج است .

ولی بطوریكه كه در همه تشكیلات و اجتماعات و ملل و نحل از اهم واجبات شمرده میشود : اجرای قوانین مجازات و قصاص است، و اگر این احكام اجراء نگشته، و مقابله با ظلم و تعدی و تضییع حقوق نشود: هرگز امكان بسط عدل و آزادی و حفظ و احترام حقوق افراد ضعیف نبوده، و اختلال در امور و ناامنی در جریان زندگی پیدا خواهد شد .



[ صفحه 119]



و از مهمترین حقوق و احكام و قوانینی كه سراسر حق و صحیح و خیر، و روی عدل حقیقی تنظیم شده است: احكام تشریعی و قوانین الهی است، و مردم با اجرای آنها میتوانند بسعادت مادی و معنوی نائل گردند.

پس مسخره و استهزاء و مكر و خدعه در مقابل این احكام و قوانین، در حقیقت مقابله كردن با برنامه و نظم و دین الهی بوده، و بر خلاف تدبیر و تقدیر و خلق و نقشه های پروردگار متعال خواهد بود.

و چون تقدیر و نظم و برنامه جهان تكوینا و تشریعا از جانب پروردگار متعال بوده، و حفظ و ابقاء آنها نیز بر عهده او میباشد: قهرا مكر و استهزاء و خدعه در مقابل خدا و احكام و تقدیر او، ایجاب خواهد كرد كه مقابله بمثل شده، و این اخلال و تعدی بهر نحوی كه لازم باشد برطرف گردد.

از این لحاظ است كه میفرماید: فیسخرون منهم ( ای من المؤمنین ) سخر الله منهم و لهم عذاب الیم 79:9، و یصنع الفلك و كلما مر علیه ملأ من قومه سخروا منه قال ان تسخروا منا فانا نسخر منكم كما تسخرون 38:11- ( أی یسخرون من ایمان المؤمنین واعمالهم و من نوح و صنعة الفلك ). و باز میفرماید: قالوا انا معكم انما نحن مستهزءون الله یستهزی بهم و یمدهم فی طغیانهم یعمهون 15:2- ( أی قالوا انما نحن محقرون ). و باز میفرماید: و مكروا و مكر الله و الله خیرالماكرین 54:3، و مكروا مكرا و مكرنا مكرا و هم لا یشعرون 50:27 (ای یفعلون تدبیرا و تقدیرا فی جهة الاضرار). و میفرماید: ان المنافقین یخادعون الله و هو خادعهم - 142:4 (أی یخفون ما لیس من شأنه أن یخفوه و مستمرون فی الخدعة فی قبال الحق تعالی).



[ صفحه 120]



پس در نسبت سخریه و استهزاء و مكر و خدعه بمقام پروردگار عادل حق، نباید یكطرفه و تنها در جانب او و بطور ابتدایی حساب كرد، بلكه باید توجه داشت كه این عناوین در موارد مقابله بمثل و مجازات و اجرای حق و برطرف كردن تعدی و ظلم است.



[ صفحه 121]