کد مطلب:231352 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:200

ترجمه
مرد زندیق گفت: مرا بگویید از حقیقت قول خودتان كه خداوند لطیف و سمیع و بصیر و علیم و حكیم است ! آیا ممكن است كه سمیع بدون گوش، و بصیر بدون چشم ، و لطیف و باریك بینی در صنعت و عمل باشد ؟

امام فرمود: معنی لطیف در افراد انسان در مورد صنعت و عمل ظهور میكند، ما میگوییم كه فلانی چقدر لطیف است و لطیف كار میكند ! در جایی كه عمل خود را بلطف انجام بدهد.

پس چگونه خداوند متعال لطیف نباشد، در صورتیكه مخلوقات لطیف و جلیلی آفریده، و در حیوان بدن و روح را تركیب داده، و بصورت و سیرت انواع مختلفی را كه شبیه بهم نیستند، آفریده، و در هر كدام لطف مخصوصی بعمل آورده است . و همچنین كه چون به نباتات و اشجار متوجه میشویم: می بینیم كه میوه های لذیذ و برگها بوجود آورده است. پس میگوییم كه: خالق ما لطیف است، ولی لطیف بودن او چون لطیف بودن دیگران نباشد كه در عمل و صنعت لطیفند.

و باز میگوییم كه او سمیع است: و صوتی از اصوات خلق او فیمابین عرش تا خاك ، برای او پنهان نمیشود، و از مورچه تا بالاتر و در دریا یا در صحراء هر چه باشد برای او روشن بوده، و لغات و سخنهای آنها هرگز در حضور او مشتبه نگردد.و روی این لحاظ میگوییم كه او سمیع است ولی نه بوسیله گوش. و باز میگوییم كه: او بصیر است ولی نه با چشم، زیرا كه او می بیند اثر ذره سیاه كوچك را در محیط تاریك شب در روی سنگ تیره، و می بیند حركت مورچه را در



[ صفحه 75]



شب تار، و می بیند ضررها و منافعیرا كه باو میرسد، و احاطه دارد به مزاوجت و تولید و نسل او.

پس در اینصورت میگوییم كه او بصیر است، نه چون دید خلق او .