کد مطلب:231380 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:217

ترجمه
سلیمان جعفری از امام علیه السلام در موردی كه بحث جبر و تفویض نزد آن حضرت شده بود، نقل می كند كه فرمود: توجه داشته باشید تا برای شما قاعده و اصلی استوار در این موضوع بیان كنم كه اختلاف و مجادله ای اگر با كسی پیدا كردید سخن باطل او را بتوانید نقض كنید و شكست بدهید. گفتیم: اگر چنین نظر



[ صفحه 196]



و رأیی داشته و اظهار بفرمایید كمال لطف است. فرمود: خداوند متعال اطاعت و عبادت نشده است باكراه و اجبار، و در مورد عصیان واقع نمی شود و نشده است روی مغلوب و مقهور بودن، و بندگان خود را در محیط مالكیت خود، در مقام اهمال و اعراض و ترك نگذاشته است و او مالك حقیقی است آنچه را كه به بندگان خود تملیك نموده است، و قادر و توانا می باشد بآنچه كه آنان را قدرت داده است.

پس اگر از اوامر او اطاعت كردند هرگز ایجاد مانع نكرده و ممانعت نخواهد كرد. و اگر در مقابل اوامر و احكام او عصیان و مخالفت ورزیدند می تواند اگر خواست حائل و مانع شده و یا اگر نخواسته و حائلی ایجاد ننمود در این صورت هیچ گونه این عمل مربوط با او نخواهد بود. و فرمود: اگر كسی حدود و خصوصیات این كلام را بدقت متوجه باشد می تواند با مخالفین خود مخاصمه و احتجاج نماید.