کد مطلب:234326 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:147

گوشت
در زیانهای گوشت بسیار خوانده و شنیده اید و چنانچه میدانید برگشت همه ی آنها با افراط و زیاده روی در اوست و گرنه گوشت در صورتی كه با اصول صحیح تهیه شود اگر غذای لازم انسان نباشد بسیار بجا و سودمند است بلكه با در نظر گرفتن تجربیات و كشفیات دقیق روحی باید گفت گوشت از غذاهای لازم بشر است.

عده ای از دانشمندان اروپا بر علیه گوشت اعلامیه هائی منتشر كردند (زیرا گوشتخواری در اروپا بیش از سایر كشورها رواج دارد بطوری كه خوراك گوشتی روزانه ی بیش از نان و حبوبات میباشد و بر اثر این افراط با آنكه وسائل مصنوعی بهداشتی آنها كاملتر است بیماریهائی مانند پوك شدن استخوان، ضعف غدد بدن و بهم خوردن نظم لوله های هاضمه و در نتیجه سوء هاضمه و تخامه - حصبه - وباء - سل و سرطان - امراض كبد - تورم امعاء - مرض قند - آپاندیس - بیماری های معدی و روده ای خصوص انسداد روده - یبوست و امراض دیگر كه همه از عوارض گوشتخواری افراطی است بسیار دیده میشود).



[ صفحه 121]



آنها در نشریه های خود جدا با گوشت مبارزه و آنها را مهلك بشر معرفی كرده اند و معتقدند كه باید به طور كلی گوشت را از ردیف غذائی بشر حذف نمود.

اما همانطور كه گفتیم این زیانها اگر مستقیما مربوط بگوشت باشد از جهت افراط در آن و عدم رعایت اصول بهداشت (از قبیل ذبح و شكار و نگهداشتن و پختن) است و ربطی باصل خوردن گوشت ندارد.

بدی افراد در خوردن گوشت در مكتب انبیاء و اسلام از مسلمیا تست و بحد شهر تست كه امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمود: «شكمهای خود را گورستان حیوانات قرار ندهید».

در هر حال گوشت تا اندازه ای برای بشر لازم است، دكتر غیاث الدین جزایری مینویسد: از جمله موادی كه در ساختمان بشر ضرورت دارد مواد بیض البیضی است كه برای هر كیلو گرم وزن آدم 1/57 گرم در شبانه روز مورد نیاز میباشد.

این ماده را بآسانی میتوان از گوشت مختصری تهیه كرد در صورتی كه اگر بخواهیم فقط از سبزیجات و غلات بگریم حداقل بایستی در شبانه روز بیست و پنج كیلو از آنها را بخوریم.

تقریبا 18 در 100 مواد غذائی ما را مواد بیاض البیضی تشكیل میدهد و بیشتر از آن برای بدن سم است و از این مقدار هشت در صد آنرا از لبنیات و غلات و میوه جات باید تهیه كنیم ده درصد بقیه را از گوشت و احشاء حیوانی ولی نباید از صد گرم در بیست و چهار ساعت تجاوز نماید انسان در شبانه روز حداقل پنجاه میلی گرم ویتامین پ پ



[ صفحه 122]



لازم دارد در صورتیكه میوه ها و سبزیها فقط یك میلی گرم در صد گرم از این ویتامین دارند و اگر انسان بخواهد آنرا از نباتات تأمین كند باید حداقل پنج كیلو غذا بخورد و حال آنكه معده ی انسان چنین گنجایشی ندارد.

گوشت در میان خوراكیها بیش از هر چیز محرك اعصاب است، حیواناتی كه گوشتخوار هستند حركات عصبی آنها فوق العاده است یكنوع جرأت و استقلالی در آنها دیده می شود كه جز با مكر و تدبیر نمیشود بر آنها مسلط شد.

گوشت خوردن روح تسخیر و بلند پروازی را كامل میكند و توجه باینكه حیوان مأكول انسان و قربانی اوست شخص را گردن فراز و عالی همت میگرداند.