کد مطلب:234422 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:166

لاغری
و من اراد ان یكون صالحا خفیف الجسم و اللحم فلیقلل من عشائه.

كسی كه می خواهد سالم و بدنی سبك و كم گوشت داشته باشد از شامش بكاهد.

گوشتها و عضلات به مقداری لازم است كه هیكل استخوانی ما را بپوشاند و چنان چه زیادتر از آن نمایش داد بطوری كه مفصل ها را نیز پوشانید آن وقت است كه حكایت از یك یا چند نوع بیماری می كند كه عمده ی آنها مرض قلب است.

چاقی غیر از تنومندی است اگر همه اعضا و اجزاء بدن بتناسب هم رشد كردند دلیل سلامتی كامل و تمام است ولی رشد بی تناسب مرض است.

در مورد چاقی باید گفت رشد واقعی نیست یعنی چیزی از مواد اصلی در بدن زیاد نشده بلكه بواسطه ی عدم نظم جریان خون یك نوع انبساطی (پاشیدگی) در ماهیچه ها و بافتهای عضلات پدید می آید و در مقابل مایعات و مواد زیادی كه باید تبخیر شود و تحلیل برود در بدن پخش شده شخص را چاق و تنومند نشان می دهد. علامت چاقی علاوه بر عدم تناسب رشد سنگینی و سستی است كه خود شخص احساس می كند.

سابق برای اینكه شخص لاغر شود دستور می دادند كه حتی الامكان از خوردن غذا خصوص خوراكهای مقوی و مواد نشاسته ای امساك كند ولی جز ضعف و ابتلا به امراض مختلف دیگر نتیجه ای



[ صفحه 270]



نمی گرفتند امروز هم این رژیم معمول است ولی علم و تجربه خلاف آن را مدلل می كند.

علم امروز تقریبا ثابت كرده است كه بدل ما یتحلل فقط در روز صورت می گیرد برای اینكه بدن ما مواد ضروری خود را در مقابل آنچه از دست داده به دست آورد محتاج به عواملی است كه از جمله ی آنها وجود نور و حرارت آفتاب و نبودن خیلی از چیزهائی است كه شب وجود دارد.

غذائی كه روز می خوریم علاوه بر آن كه مواد سوختنی بدن ما را تهیه می كند كسریهای بدن ما را نیز تأمین می نماید ولی غذای شب چیز قابل توجهی از آن داخل تركیبات بدن نمی شود بیشتر آن می سوزد و قسمتی از آن در بدن رسوب می كند.

رسوبات در بدن بافت های گوشتی و عضلی را از هم باز می كند وجود این رسوبات و باز شدن و باد كردن بافته های عضلی و خارج نشدن مایعات اضافی شخص را چاق نشان می دهد.

اگر غذای شب كم و به قدر ضرورت باشد تمام آن می سوزد و رسوبی از آن نمی ماند.

پس یگانه و بهترین رژیم برای لاغری معتدل و حفظ و تقویت بدن آنست كه حتی الامكان غذای شب ما كم و سبك بوده باشد.



[ صفحه 271]