کد مطلب:234469 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:297

چاقی
این بیماری را می توان علت اصلی بیماریها دانست وقتی كه جهاز هاضمه گنجایش معینی داشته باشد ولی صاحبش در خوردن غذا افراط كند، در نتیجه مواد چربی كه در معده آب نمی شوند، مقداری داخل خون می شوند، و مقداری هم در جاهای غیر مناسب بدن مثل عضله های قلب و كبد رسوب می كنند و این عمل برای بدن بسیار خطرناك است و مرضهای متعددی را به وجود می آورد.

یكی دیگر از نتایج چاقی عاجز بودن قلب می باشد كه منتهی به پاره شدن شریانها می گردد و انفجار خون آن شریانها در بعضی از محلهای حساس بدن مانند مغز پدید می آید.

از اثرات دیگر چاقی، همان بروز امراض مفصلی است مزمن مانند نقرس



[ صفحه 52]



می باشد همه این امراض در اثر افراط در غذاست و موضوع قابل توجه این است كه وقتی این نتایج ظاهر شدند، جلوگیری از آنها مشكل و گاهی غیر ممكن است پس آنچه كه برای هر فرد صالح، لازم و ضروری می باشد، این است كه غذائی را بخورد كه مطابق با مزاج و متناسب با قابلیت بدن او باشد.

ما اكنون آن قسمت از مطالب رساله را كه درباره ماههای رومی و حوادث هر فصل از فصول سال نوشته شده و حضرت در آن بیان كرده كه در هر كدام از ماهها و فصلها چه غذائی باید خورده شود و از چه چیز باید اجتناب گردد بحث می كنیم و برای تشریح آنها نخست حفظ بهداشت را از سخنان قدما بیان می كنیم بعد هم به قول امامان در مورد نوشیدنیهای حلال و حرام بعد از طعام استناد می نمائیم.