کد مطلب:234498 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

استحمام
امام علیه السلام می فرمایند: پیش از آنكه به حمام داخل شوی مراقب باش تا در قسمت سر و گردن خود ناراحتی نداشته باشی، اگر چنین احساسی در خود یافتی موقتا از استحمام صرف نظر كن.

نخستین ماده از برنامه استحمام تو این است كه پنج كف پر از آب گرم بر خود بریزی این كار با اراده خدای متعال شما را از آسیب سردرد ایمن خواهد داشت گفته شده، پنج بار این عمل تكرار شود، یعنی مجموعا بیست و پنج مشت از آب گرم برداشته شود خلیفه باید بداند كه ساختمان حمام از چهار اطاق تشكیل یافته، همان طوری كه بدن انسان هم بر روی مزاج چهار عنصر بنا شده است: نخستین اتاق حمام سرد و خشك است جائی كه لباسها را از تن بیرون می كنند دومی، سرد است و تر - سومی، گرم است و تر - چهارمی گرم است و خشك. [1] .

منافع حمام بسیار زیاد است، كه هم هوای مزاج را معتدل می كند و هم چرك و شوخ را از بدن می زداید و هم چربیهای چركین روی پوست بدن را آب می كند اعصاب و رگها را نرم می سازد و به اعضای ریشه ای بدن



[ صفحه 105]



(اعضای اصلی) نیرو می بخشد و بالاخره عفونتهای تن را می شوید.

اگر می خواهید، در نتیجه استحمام پوست بدنتان به جوش و سوختگیهای دیگر مبتلا نشود پیش از استحمام بدن خود را سرا پا با روغن بنفشه بیالائید و هنگامی كه به نوره خانه پا نهادید تا موهای بدن را به وسیله نوره از بدن پاك كنید و در عین حال از پیدایش زخم و چاك خوردگی پوست و سیاهی رنگ (نوره) اندیشناكند بهتر است قبلا حمام سرد بگیرید، یعنی با آب سرد بدن خود را بشوئید.

كسی كه تصمیم دارد از نوره استفاده كند، باید دوازده ساعت (یعنی یك روز كامل) از عمل جماع پرهیز كند و بهد هم نوره را با اندكی «صبر» و «حضض» [2] و «اقاقیا» مخلوط كند فرق ندارد كه این مواد جدا جدا تهیه شود یا همه را یك جا بكوبند سپس قسمتی از آن كوبیده را با نوره كه قبلا آن را عمل آورده اند مخلوط كنند.

اصولا تا نوره را به عمل نیاورند نباید ماده دیگری را به آن مخلوط كنند.

نوره را با این ترتیب تهیه كنند: از بابونه، مرزنگوش، بنفشه ی خشك یا گل سرخ مقداری در آب داغ بریزند و نوره را با این جوشانده معطر خمیر كنند و مقدار اینها به میزانی باشد كه آب داغ را معطر كند.

در نسبت مواد نوره هم باید رعایت شود كه زرنیخ از میزان یك ششم نسبت به



[ صفحه 106]



سایر مواد تجاوز نكند، سپس روی قسمت های مودار بدن بگذارند و پس از خاتمه كار و شستن بدن محل تنویر شده را با موادی مركب از برگ شفتالو و «ثجیر العصفر» و حنا و گل و سنبل بمالند تا بوی زننده نوره جای خود را به عطر دلپذیر گلها بدهد.

كسی كه بخواهد بدنش را به تنویر بكشد و در عین حال از سوزش نوره در امان باشد، باید پس از استعمال، آن را كمتر زیر و رو كند و هر چه زودتر بشوید و جای نوره كشیده را با روغن گل مالش دهد.

اگر بدن انسان در نتیجه احتراق نوره آسیب دید چاره اش این است كه عدس پوست كنده را بكوبند و بعد آردش را با گلاب و سركه مخلوط كنند و جای سوختگی را با این خمیر ماساژ دهند با خواست خداوند بزرگ آن زخم التیام خواهد یافت.

كسانی كه می خواهند از سوزش نوره در امان باشند، باید قبل از استعمال نوره موضع آن را با سركه انگور ثقفی و روغن گل به خوبی مالش دهند، آن محل دیگر از مواد سوزنده تنویر هر قدر هم كه قوی باشد زیانی نخواهد دید.


[1] از اين دستور استنباط مي شود كه در آن زمان حمامهاي اشخاص مهم و خليفه چهار اطاق مختلف داشته است. «مترجم».

[2] حضض علف خاردار شبيه به اقاقيا مي باشد.