کد مطلب:260312 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:305

میلاد
پیامبر بزرگ اسلام در سفارش خود نسبت به قرآن و خاندان خود فرمود: من چیزی در میان شما می گذارم كه اگر به آن چنگ زنید هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد. آنها كتاب خدا و عترت و خاندان من هستند و هیچگاه از هم جدا نخواهند گشت تا اینكه در حوض كوثر بر من وارد شوند. ببینید كه چگونه در مورد آنها جانشین من خواهید بود؟ [1] .

كلمه ی خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نام پر فروغی است كه در تاریخ اسلام بارها ذكر شده است. آنان، اهل بیت پیامبر هستند كه به سیره ی او اقتدا و راه رسالتش را طی؛ و در علم و عمل راهش را دنبال كرده اند.

امام ابومحمد حسن بن علی عسكری علیه السلام یازدهمین پیشوا از خاندان پاك پیامبر گرامی است. در سال 232 هجری قمری در مدینه منوره محل نزول وحی متولد شد. پدر بزرگوار آن حضرت، امام دهم حضرت هادی علیه السلام می باشد، كه در سال 254 هجری قمری به ملكوت اعلا پیوست.

مادر گرامی او حدیثه نام داشته كه وی را «سوسن»، «سلیل» و «جده» نیز گفته اند. بنا به نظر بعضی از محققان، ولادت با سعادت آن حضرت روز جمعه هشتم ربیع الثانی بوده است.

امام علیه السلام در محله ای از شهر سامراء [2] به نام «عسكر» [3] سكونت داشت و به همین علت به عسكری، شهرت یافته است.



[ صفحه 382]



اسم آن حضرت «حسن» و كنیه ی مباركش «ابومحمد» و مشهورترین القاب ایشان «زكی» و «عسكری» و «نقی» ذكر شده است.

حضرت امام حسن عسكری علیه السلام بیست و دو سال داشت كه پدر بزرگوارش، حضرت امام هادی علیه السلام به دست جباران و غاصبان زمان به شهادت رسید. و ایشان پیشوایی جهان اسلام را بعد از پدر بر عهده گرفت. و شش سال از امامتش نگذشته بود كه در سن بیست و هشت سالگی یعنی در سال 260 هجری قمری به شهادت رسید. كسانی كه ایشان را دیده بودند، نقل كرده اند كه حضرت گندمگون، درشت چشم و خوش صورت و نیكو اندام و با جلال و شكوه بوده است.



[ صفحه 383]




[1] سيوطي، حافظ جلال الدين - احياء الميت بفضائل اهل البيت.

[2] سامراء يا سامره (سر من رأي) شهري در كشور عراق است كه در سه فرسنگي شمال بغداد بر ساحل شرقي رود دجله قرار دارد.

[3] عسكر، يعني لشكر و علت نامگذاري امام يازدهم به «عسكري» اين است كه آن حضرت و پدر بزرگوارش در شهر سامراء در محله اي به نام «عسكر»سكونت داشتند. بعضي مي گويند. عسكر محلي است كه سپاهيان ترك دربار عباسي در آنجا ساكن بودند.