کد مطلب:276927 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

نتیجه
از آنچه تا به اینجا گفته شد این نتیجه بدست می آید كه:

بنابراین، ممكن است مقصود از: (كشف هیكل)، سرقت اموال خزینه حرم مطهر، و تخریب مرقد پاك مولای متقیان (صوات الله و سلامه علیه) باشد.

و البته، احتمال هم دارد كه (كشف هیكل) در جای دیگر غیر از نجف اشرف، (مانند كشف معبد بزرگ حضرت سلیمان در بیت المقدس) باشد. چه آنكه در آن معبد نیز اشیاء نفیس و گرانبها و شگفت آوری بوده است. و شگفتیهای آن معبد بطوری كه نقل كرده اند فراوان است از آن جمله، گفته اند: این معبد ساختمان بسیار زیبا و مجلل و با



[ صفحه 268]



شكوهی بوده است كه در زمان حضرت سلیمان به دستور وی بر روی 360 پایه، به عدد ایام سال ساخته شده، و پایه های آن از سنگهای مرمر گران قیمت و كمیاب كه در آن نقش و نگارهای عجیبی بكار رفته و عقلها را مات و مبهوت و حیران و بیننده را دچار شگفتی می نمود، بنا گردیده و زمین آن از بلور و شیشه ی شفاف سفید كه از زیر آن نهر آب جریان داشت و در آن انواع ماهیها و حیوانات دریائی افكنده بودند ساخته شده بود.

بسیاری از مفسران تصریح كرده اند كه حضرت سلیمان دستور داده بود پیش از آنكه (بلقیس) (ملكه ی سبأ) به سرزمین شام برسد، چنین قصر و بارگاه پر زرق و برقی بسازند، و هدفش از اینكار نمایش قدرت برای تسلیم ساختن او بود.

و چون (ملكه ی سبأ) وارد پایتخت سلیمان شد و او را به طرف قصر جدیدالبناء راهنمائی كردند و به او گفته شد كه داخل قصر شو، ملكه كه آن منظره را دید گمان كرد كه نهر آب است (فلما رأته حسبته لجة و كشفت عن ساقیها) لذا ساق پاهای خود را برهنه كرد (تا به خیال خود از آب بگذرد اما سلیمان به او گفت: كه حیاط قصر از بلور صاف و شیشه ی شفاف ساخته شده است این آب نیست كه بخواهی پا را برهنه كنی و از آن بگذری (قال انه صرح ممرد من قواریر)). [1] .

بنابراین، احتمال دارد كه مقصود از (كشف هیكل) كشف این ساختمان عجیب و غریب در بیت المقدس باشد چه آنكه امروزها بطوری كه می گویند «اسرائیل» برای دستیابی به آثار باستانی دست به حفاریهایی زده است. [2] .


[1] سوره ي نمل: آيه ي 44.

[2] يوم الخلاص: ص 417، 416 چاپ چهارم- بيروت.