کد مطلب:277059 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:237

پیشگفتار
مطالعه سرگذشت جامعه های مختلف بشری و بررسی مكتب های فكری در طول تاریخ، نشان می دهد كه انسان ها همواره به یك سلسله مسائل بنیادی، اعتقاد راسخ داشته اند تا جایی كه با گذشت قرن ها و ظهور مكتب های جدید فكری و پدیدار شدن تحول های شگرف در علم و صنعت، این گرایش ها تغییر نكرده و به اصالت خود باقی مانده است.

یكی از این مسائل، اعتقاد به ظهور یك منجی و مصلح جهانی است. گرچه اعتقاد به ظهور این منجی در آخرالزمان، در میان پیروان ادیان الهی، فروغ بیشتری دارد، ولی بشر همواره در انتظار این مصلح به سر برده است و عقیده دارد كه روزی، این منجی خواهد آمد و به نابسامانی ها و بی عدالتی ها خاتمه خواهد داد و انسان را بسر منزل مقصود و سعادت و كمال كه خواسته دیرینه او بوده، خواهد رساند.

در این كتاب، مؤلف محترم تلاش كرده تا عقیده به منجی و مصلح جهانی را، در ادیان الهی و مكتب های مختلف فكری پی گیرد و دیدگاه هر كدام را ارائه دهدكه با این بررسی، اصالت اعتقاد به ظهور منجی و انتظار او، ثابت می شود.

ایشان با ارائه شواهد، ثابت می كند كه تمام این دیدگاه ها به یك نفر اشاره دارند و او همان مهدی موعود اسلام است.

سپس به نویدهای اسلام درباره ظهور آن حضرت می پردازد و روایاتی را از طریق شیعه و اهل سنت می آورد تا قطعیت این اعتقاد را بنمایاند. روایاتی را نیز برای شناخت نسب آن حضرت نقل می كند. آرای جمعی از دانشمندان اهل سنت را درباره صحت روایات وارده درباره مهدی (علیه السلام)، و تواتر آنها می آورد و شبهات برخی از اهل سنت را مطرح كرده، آن ها را پاسخ می دهد.



[ صفحه 14]



سپس دیدگاه جمعی از اهل سنت را كه تصریح كرده اند كه آن حضرت، فرزند امام حسن عسكری (علیه السلام) است، ذكر می كند.

اشاره ای نیز به دیدگاه تنی چند از مستشرقین و نقد آنها و اعترافات برخی از آنها دارد. در بخشی از كتاب، مسأله انتظار را ریشه یابی كرده، آثار سازنده آن را در فرد واجتماع باز می گوید. در قسمتی دیگر از كتاب، آیاتی را كه راجع به آن حضرت و ظهورش رسیده است، نقل می كند.

بخش عظیمی از كتاب را به نقل نویدهای ظهور منجی، در كتاب های مقدّس تورات و انجیل و كتاب های هندوها و زرتشتیان اختصاص می دهد.

درباره دین آینده جهان با استمداد از آیات و روایات بحث می كند و از زاویه های گوناگون به این مسأله می نگرد و ثابت می كند كه دین آینده جهان، اسلام است.

در بخشی نیز به بررسی وضع جهان پیش از ظهور و آثار منفی تمدن صنعتی می پردازد و اعترافات تنی چند از دانشمندان را كه بر لزوم حكومت واحد جهانی تأكید دارند، ذكر می كند.

در آخرین بخش كتاب، به برخی از ویژگی های حضرت مهدی (علیه السلام) و یاران آن حضرت می پردازد و به چند سؤال پاسخ می دهد.

واحد تحقیقات مسجد مقدّس جمكران، ضمن قدردانی از زحمات محقق گرانقدر حجة الاسلام و المسلمین سید اسد اللّه هاشمی شهیدی، افتخار دارد كه تحقیق و تصحیح مصادر و ویرایش متن كتاب را انجام داده و آن را آماده چاپ و نشر نموده است.

بدان امید كه این اثر مورد قبول قطب عالم امكان حضرت بقیة اللّه الاعظم ارواحنا فداه قرار گیرد و در شناسایی آن حضرت نزد شیفتگان عدالت مؤثر افتد و الطاف آن جان جهان را شامل حالمان گرداند.

واحد تحقیقات مسجد مقدّس جمكران

بهار 1380



[ صفحه 17]