کد مطلب:277166 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158

دگرسازی
بر اساس تعالیم عالیه اسلام و دستورات پیشوایان دین، تلاش برای فراهم آوردن انگیزه ها و وسایلی كه موجب شناخت معارف اسلامی و پراكندن آنها می شود، بزرگترین خدمت انسانی و عالی ترین عمل اجتماعی و والاترین گام اصلاحی و مهمترین تكلیف واجب الهی است كه هر انسان هوشیار و بیدار كه توانایی كشیدن بار آن را به دوش دارد، بایستی بدون آن كه در آن كار سستی روا بدارد، بدان قیام كند.

بنابراین، تردیدی نیست كه تنها پرداختن به خود كافی نیست و دردی را دوا نمی كند، بلكه بر هر انسان مسلمان منتظر لازم است كه در عین «خود سازی» تا آنجا كه برای او امكان دارد به دیگران هم برسد تا آنها نیز به مقام شامخ آخرین حجّت خدا، و شكوه روز ظهور و لزوم انتظار فرج، آشنا شوند. زیرا:

«رسالت عظیم انتظار، به مدد اصل «دگر سازی»، همچون آتشی كه در نیزار افتد، از هركس به اطرافیانش و حتّی آیندگانش سرایت می كند. هر قلب فروزان، هزاران قلب دیگر را شعلهور می سازد تا این رسالت انسانی، سینه به سینه، در تاریخ پیش رود، و سرانجام به روزگار ظهور پیوندد». [1] .

اینك برای این كه اهمیّت دگر سازی معلوم شود به سه حدیثی كه در این زمینه می آوریم، توجّه فرمایید.

1 ـ جابر جعفی می گوید:

بعد از خاتمه اعمال حج، با گروهی حضور امام محمّد باقر (علیه السلام) شرفیاب شدیم و با آن حضرت وداع نمودیم و عرض كردیم: یابن رسول اللّه! به ما سفارشی بفرمایید.

فرمود:

«باید قدرتمندان شما به ضعیف های شما كمك كنند. و ثروتمندان شما از فقرا دلجویی نمایند، و هر فردی از شما برادر دینی خودش را نصیحت نماید (خیرخواه برادر دینی خودش باشد و آنچه برای خود می خواهد برای او نیز همان را بخواهد) و اسرار ما را از نا اهلان مخفی بدارید، ومردم را بر



[ صفحه 221]



گردن های ما مسلّط نسازید. به گفته های ما و آنچه از ما به شما می رسانند توجّه كنید، اگر دیدید موافق با قرآن است آن را بپذیرید، و اگر آن را موافق قرآن نیافتید، از نظر بیاندازید. (یعنی: اگر موافق قرآن بود سخن ما است و گرنه از ما نیست)، و اگر مطلب بر شما مشتبه گشت در باره آن تصمیمی نگیرید و آن را به ما عرضه بدارید تا همان طور كه برای شما بیان كرده اند، تشریح كنیم».

«فإذا كنتم كما أوصیناكم ولم تعدوا الی غیره فمات منكم میّت قبل أن یخرج قائمنا كان شهیداً، و من أدرك قائمنا فقُتل معه، كان له أجر شهیدین، و من قَتَل بین یدیه عدوّاً لنا كان له أجر عشرین شهیداً».

«پس اگر شما به دستورها و سفارشهای ما بدون كم و كاست رفتار نمودید و همان گونه كه به شما توصیه كردیم عمل كردید، و از این حدود تجاوز ننمودید، هركس از شما پیش از ظهور قائم ما در این حال بمیرد، شهید از دنیا رفته است. و هركس از شما قائم ما را درك كند و در ركاب او كشته شود، ثواب دو شهید دارد، و هركس در ركاب او یكی از دشمنان ما را به قتل برساند ثواب بیست شهید خواهد داشت». [2] .

2 ـ حمّاد سمندی می گوید: به امام جعفر صادق (علیه السلام) عرض كردم: من به سرزمین مشركان سفر می كنم، بعضی می گویند، اگر در آنجا بمیری با آنان محشور می شوی!

فرمود: ای حمّاد! هنگامی كه در آنجا هستی، به یاد امر ما (حاكمیت حقّ) هستی و آن را تبلیغ می كنی؟

گفتم: آری.

فرمود: هنگامی كه در این شهرها ـ كه شهرهای اسلام است ـ هستی چطور، آیا امر ما را مطرح می سازی و تبلیغ می كنی؟

گفتم: نه.

فرمود: تو اگر در آنجاها بمیری، خود به تنهایی همچون پیشوایی (از این اُمّت) محشور می شوی، و در روز رستاخیز نور تو، در پیشاپیش تو حركت



[ صفحه 222]



می كند، و راه تو را (در تاریكی های محشر) روشن می سازد». [3] .

3 ـ امام هادی (علیه السلام) می فرماید:

«لو لم یبق بعد غیبة قائمنا من العلماء الداعین إلیه، والدّالّین علیه، والذابّین عن دینه بحجج اللّه، والمنقذین لضعفاء عباد اللّه من شباك إبلیس و مردته، لما بقی أحد إلاّ ارتدّ عن دین اللّه. ولكنّهم الّذین یمسكون أزمّة قلوب ضعفاء الشیعة كما یُمسك صاحب السفینة سكّانها أولئك هم الأفضلون عند اللّه عزّوجلّ». [4] .

«اگر نبودند دانشمندانی كه بعد از غیبت قائم ما، به سوی او دعوت می نمودند و به سوی او رهنمون می شدند و از دین او دفاع می كردند و بندگان ناتوان را از دام های شیطان ـ لعنه اللّه ـ و مریدهای شیطان نجات می دادند، احدی باقی نمی ماند جز این كه از دین خدا بر می گشت و مرتد می شد. ولی این دانشمندان زمام دلهای ضعفای شیعه را به دست با كفایت خود می گیرند، چنان كه ملوانها زمام كشتی را به دست می گیرند و سرنشینهای كشتی را از خطر مرگ حفظ می كنند. اینها در نزد خدای تبارك و تعالی برترین بندگان خدا هستند».

آری! همین علما و دانشمندان ربّانی اسلام هستند كه در طول چهارده قرن، دین مقدس اسلام را از انحراف و دگرگونی حفظ نموده، مسایل سخت و پیچیده و ابهام آمیز را برای مسلمانان تشریح كرده، بندگان خدا را از دام و فریب شیطان و شیطان نماها نجات داده و دلهای شیعیان را بر اساس عقاید صحیح اسلامی ثابت و استوار نموده اند.


[1] انتظار بذر انقلاب، ص 97.

[2] بحار الانوار، ج 52، ص 122، ح 5.

[3] وسائل الشيعة، ج 11، ص 77، ح 6.

[4] محجّة البيضاء، ج 1، ص 32.