کد مطلب:284737 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:278

مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم

فقل انما الغیب لله فانتظروا انی معكم من المنتظرین: بگو: غیب خاص خداست. پس انتظار كشید. من نیز از منتظران خواهم بود. [1] .

اینك نزدیك به دوازده قرن است كه از غیبت محنت افزای امام عصر علیه السلام گذشته، و بی تردید این زمان بس دراز تا ظهور آن حضرت ادامه خواهد یافت. به گواهی حضرت رضا علیه السلام داستان ظهور داستان قیامت است، از آن روی كه هیچ كس جز خدای هنگام آن را



[ صفحه 4]



نمی داند و این امر بر اهل آسمانها و زمین دشوار است و ناگهان فرا می رسد. [2] بنابر این پی چوبی از هنگام و زمان ظهور، كاری بی ثمر و به انتظار آن بودن، وظیفه ما بندگان خواهد بود. حضرت جواد علیه السلام فرماید: ان القائم منا هو المهدی الذی یجب ان ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره. [3] .

براستی كه قائم از ما همان مهدی باشد، آن كه واجب است در زمان غیبتش انتظار او را كشند و در هنگام ظهورش فرمانش برند. مفهوم انتظار، چشمداشت ظهور و خواست قلبی آن است كه از شناخت و ایمان به ظهور ناشی می شود. و دارای پاداش و ارزش فراوان معنوی است. [4] انتظار



[ صفحه 5]



بسان دیگر عبادتها از كیفیت و ابعاد عملی برخوردار است كه پیشوایان الهی ما در آثار خود آن را مورد توجه قرار داده و رعایت دقیقش را وظیفه و تكلیف مردمان در عصر غیبت دانسته اند. نوشته ای كه اینك در دست دارید، گلچینی از آن وظایف و تكالیف الهی است كه برای یادآوری و تذكر خود و خوانندگان گرامی فراهم آورده ایم، گر چه پیشتر، عالمان و محققان شیعی در این باره داد سخن داده اند و آثار گرانقدری از خود به یادگار نهاده اند. از آنانند:

1 - ابراهیم بن محسن كاشانی الصحیفه الهادیه و التحفه المهدیه.

2 - میرزا حسین نوری (1320 ق) باب دهم از نجم ثاقب. آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی فرموده است: این كتابی است در نهایت تمامیت و متانت و حسن



[ صفحه 6]



ترتیب وجودت تهذیب كه در نظر ندارم در این باب به این خوبی كتابی نوشته شده باشد. و در دفع شبهه و تصحیح عقیده بر متدین مراجعتش لازم است. [5] .

3- صدرالاسلام علی اكبر همدانی (زنده در 1317 ق) تكالیف الانام فی غیبه الامام (پیوند معنوی با ساحت مقدس مهدوی) 4 - سید محمد تقی موسوی اصفهانی (1348 ق) - باب هشتم از مكیال المكارم فی فوائد الدعاء للقائم علیه السلام - وظیفه الانام فی زمن غیبه الامام علیه السلام 5 - شیخ عباس قمی (1359 ق) فصل ششم از باب چهاردهم منتهی الامال 6 - سید محمد صدر (معاصر) فصل سوم از بخش دوم تاریخ الغیبه الكبری.



[ صفحه 7]



امید است كه همگی در مورد تكالیف خویش نسبت به امام عصر علیه السلام بیاندیشیم و با عمل به آنها هر چه بیشتر مشمول لطف و عنایت حضرتش شویم و سهمی هر چند اندك در زمینه سازی ظهورش داشته باشیم. اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه و اوسع منهجه و اسلك بی محجته.

علی اكبر تلافی 20 مهر 28: 1375 جمادی الثانی 1417



[ صفحه 8]




[1] يونس:20.

[2] كمال الدين 373:2.

[3] كمال الدين 377:2.

[4] بنگريد به: كمال الدين 2: 647 - 644، نور الابصار في فضيله الانتظار / 23 - 15.

[5] نجم ثاقب / 2.