کد مطلب:285020 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:267

دریچه
با نگرشی به تمام ادیان آسمانی، و بررسی انگیخته های این ادیان به نكاتی مشترك بر می خوریم كه همه آنها بر آن اتفاق نظر دارند و پیام آوران الهی در رسالت خود، آن نكات را به گونه ای تبیین و تفسیر نموده اند. یكی از نكات مشترك تمامی ادیان الهی، شهادت فطری بر وحدانیت پدید آورنده هستی است: قولوا لا اله الا الله تفلحوا و دیگری، هدف از انگیزش خلقت كه همانا سعادت جاودانگی بشر در پرتو عبادت حضرت حق می باشد. كه در این راستا، پروردگار، انبیاء را با جمله فرامینی به سوی بندگان فرو فرستاد، تا ایشان را بر این طریق رهنمون باشند. و ایشان



[ صفحه 6]



را از گمراهی نجات بخشد. لقد من الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزكیهم و یعلمهم الكتاب و الحكمه و ان كانوا من قبل لفی ضلال مبین در ادامه این مسیر، خداوند پس از انبیاء، اوصیائی را معین فرمود تا ادامه دهنده ابلاغ رسالت انبیاء باشند. و بدین گونه آئین درست اندیشی و صحیح زیستی را به آدمیان بیاموزند. یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس (مائده / 67) بدین سان خداوند، هیچ گاه بندگان را به حال خود رها نكرده و ایشان را به خود وانگذاشته است. و در تمامی ایام، حجتی را بر ایشان معین فرموده است تا به اعوجاج و انحراف كشیده نشوند. همان گونه در كلام نورانی امام موسی بن جعفر صلوات الله علیه به هشام بن حكم می بینیم:



[ صفحه 7]



یا هشام! ان الله علی الناس حجتین: حجه ظاهره و حجه باطنه فاما الظاهره: فالرسل و الانبیاء و الائمه علیهم السلام. و اما الباطنه: فالعقول. (اصول كافی / 1، كتاب العقل و الجهل، حدیث 12) با تعمق و تدبر در این پیوستگی و همراهی دو حجت حق (عقل و پیامبر) در می یابیم كه غیر این طریق، هر طریق دیگری ضلالت و گمراهی ابدی را به همراه خواهد داشت. حدیث متواتر نبوی كه فرمود: انی تارك فیكم الثقلین، كتاب الله و عترتی، و ان تمسكتم بهما لن تضلوا ابدا طریق سعادت و فلاح و رستگاری را برای بشر روشن می گرداند. یكی دیگر از مشتركات تمامی ادیان الهی، وجود حجت ظاهری خداوند در تمامی روزگار بشر است، كه باعث صلاح و رستگاری بشر می گردد كه رهبران ادیان آسمانی از آن به موعود منتظر یاد كرده اند.



[ صفحه 8]



پس سخن از موعود منتظر سخنی است كه همگان بر آن اذعان داشته و به آن اعتراف دارند كه این موعود، به انجام رساننده رسالت انبیاء خواهد بود. و اوست كه وعده های برانگیختگان الهی را متحقق خواهد كرد و جهان را از لوث پلیدیها پاك نموده و آن را پر از عدل و داد خواهد نمود. الذی یملا الارض قسطا و عدلا، كما ملئت ظلما و جورا به وجود حجت خداوند است كه ملك و ملكوت پایدار می ماند و نظام تكوین الهی استوار می گردد. لولا الحجه لساخت الارض باهلها و بوجوده ثبتت الارض و السماء درباره این عزیز، سخنها گفته شده و قلمها به حركت در آمده است. لكن نه فردی از ابناء بشر را توان آن است، كه غم فراق او را بیان نماید و نه قلمها قدرت بیان یك از هزار فضیلتهای او را دارند.



[ صفحه 9]



آری هر كس به تكه كلافی، یا نفیری نام خود را در زمره خریداران عزیز غریب ثبت می نماید. در این نوشتار، به ابعادی چند از شخصیت وجودی پر بركت حضرتش نگاهی می افكنیم و در غم هزار و صد و پنجاه و هفت سال غربت آن عزیز، به درگاه ملكوتی حضرتش ندبه می كنیم: یا ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعه مزجاه فاوف لنا الكیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین

و السلام علی عباد الله الصالحین

تهران - محمد حسین صفا خواه

نیمه شعبان المعظم 1417 دیماه - 1375



[ صفحه 13]