کد مطلب:289465 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:152

کوفه
در روایات اسلامی عنوان شده كه شهر كوفه (در كشور عراق) مقرّ حكومت حضرت قائم (عج) خواهد بود. (همان مدرك، ص 94) همانگونه كه مقرّ حكومت حضرت علی علیه السّلام بود. و امام قائم (عج) پس از ظهور از مكّه به مدینه آمده و در آنجا همراه با دهها هزار نفر از همراهان به سوی كوفه (كه به عبارت دیگر، آن شامل نجف و عراق است)، رهسپار می شوند.

حضرت مهدی (عج) در كوفه به گونه ای راهها و خیابانها و شهرها و مساجد را توسعه می دهد كه خانه های كوفه به رود كربلا متّصل می شود و مساجد با شكوهی در پشت كوفه ساخته می شود كه هزار در دارد.

امام صادق علیه السّلام در باره كوفه فرمود: «كوفه باغی از باغهای بهشت است، قبر نوح علیه السّلام و حضرت ابراهیم علیه السّلام و 370 پیامبر دیگر و 600 وصیّ و قبر سرور اوصیا حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در كوفه است.» (هم اكنون نجف اشرف به كوفه متّصل شده است.) («ارشاد اهل القبله»، ص 20)

پیامبر اكرم صلّی الله علیه و آله فرموده اند: «عصای موسی علیه السّلام و انگشتری سلیمان علیه السّلام و محلّ اصلی جوشیدن آب در طوفان نوح و محلّ تجمّع پیامبران در مسجد كوفه بوده است.» («تهذیب» شیخ طوسی، ج 3، ص 352)

شهر كوفه و ساكنان آن بسیار مقدّس هستند. امام صادق علیه السّلام در باره مردم كوفه فرمود: «مؤمنین كوفه، حجّت مردم سایر بلاد هستند.»

و همچنین رسول گرامی اسلام منظور از «طور سینین» كه در آیه 2 سوره تین آمده است را شهر كوفه عنوان كرده كه خداوند اسن سرزمین را اختیار و امتیاز بخشیده است. («ارشاد اهل القبله»، ص 29)

و همانگونه كه امام علی علیه السّلام در خطبه 47 نهج البلاغه فرموده است، هر ستمگری كه به شهر كوفه نظر سوئی داشته باشد، خدا او را گرفتار می سازد و یا به قتل می رساند.

رجوع شود به واژه: عصائب